6 tips till pollenallergikern!

6 tips till pollenallergikern!

Känn vad härligt det är med våren. Himlen är blå och solen skiner, gräset börjar grönska så smått och det spricker ut lite löv här och där på de kala grenarna. Alla njuter, utom pollenallergikerna.

Himlen kan vara blå, solen kan skina och värma precis hur mycket den vill, men många känner hur näsan rinner, ögonen kliar och bränner. Ja, detta med pollen ställer till en hel del för de som är allergiska.

Det är ju nu alla gator kommer fram, alla gångvägar i städer och samhällen får sitt grus bortsopat. Det är nu du som älskar uteträning har högsäsong, om det inte vore för dessa pollenämnen. De orsakar verkligen prestationsförsämring i kropp och knopp.

Okej, vi vet att pollen kommer varje år och att det är extremt irriterande, men vad kan vi göra åt det? Vi har klurat ut några tips åt dig som kämpar med utomhusträning under pollensäsongen, här kommer de:

1) Det som är det mest självklara: Medicinering. Kolla med ditt apotek eller din läkare att du har den medicin du behöver för säsongen.

2) Se till att du dricker mycket. När du är andfådd blir du samtidigt torr i halsen. Det irriterar luftvägarna mer än nödvändigt.

3) Träna inte hårdare än nödvändigt. Du får sämre syreupptagning på grund av att slemhinnorna svullnar och irriteras.

4) Pollenmask! Testa, det kan vara värt det!

5) Träna i regn. Visst inte så kul, och lite kallt, men klä på dig och kasta dig ut i regnet. Pollen finns i väldigt låga halter under regn, eller så är det helt som bortspolat. Som alternativ, håll koll på regnet och kasta dig ut när regnet precis upphört.

6) Träna på morgonen, det är mindre pollen i luften då.

Läs mer: Vanligt att vara allergisk både mot pollen och viss mat
Läs mer: 5 tips som underlättar din pollenallergi

Text: Redaktionen
Bild: Pixabay

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras