5 tips för att bota din söndagsångest

Upplever du en gnagande känsla av oro och nedstämdhet dagen innan en ny arbetsvecka? Här hittar du fem goda råd som hjälper mot din söndagsångest.

Att besväras av söndagsångest är vanligare är vad man kan tro. Studier pekar på att ungefär varannan svensk upplever återkommande ångest under söndagar. Att känna obehag och oro inför arbetsveckan är du alltså långt ifrån ensam om. Men vad kan man egentligen göra för att minska ångesten när måndagen närmar sig? Vi har samlat 5 effektiva tips för ångestfria söndagar.

5 tips för att bota din söndagsångest

1. Planera in härliga saker även på vardagar

För många är helgens slut och arbetsveckans början förknippat med negativa associationer som stress, prestationsångest och måsten. Att starta veckan med att storhandla och städa lägenheten må kännas duktigt, men glöm för guds skull inte bort att fylla varje dag med något härligt! Genom att varje dag planera in något som du ser fram emot skapar du en meningsfull och positiv vardag. Se till att maxa livskvalitén under veckans alla dagar!

löpträna2. Träna och meditera

Att fysisk aktivitet boostar både kropp och knopp är sedan länge känt. När du rör på dig minskar stresshormonet kortisol, samtidigt som produktionen av må-bra-hormoner som seratonin, dopamin och endorfin ökar. Genom att skapa en aktiv vardag följer således en rad positiva effekter på psyket. Notera att det är viktigt att hitta en träningsform som du verkligen tycker om, träningen får inte bli ytterligare ett ångestladdat måste i vardagen. Ett hett tips är att prova på yoga och meditation, en form av träning som visat sig vara särskilt givande för personer med ångestrelaterad problematik, då meditativa aktiviteter ger ett slags lugnande helikopterperspektiv på tankar.

3. Drick mindre alkohol och prioritera sömn

Att dricka alkohol har många negativa mentala effekter. En aktiv alkoholkonsumtion är dessutom i många fall kopplat till minskad sömn, vilket är ytterligare en faktor som påverkar människans psyke. Att festa fredag och lördag är förstås kul för stunden, men tenderar att resultera i ett bakslag när måndagen står för dörren. En baksmälla i kombination med sömnbrist är knappast ett träffsäkert recept för skön söndagsfeeling… Alkohol skapar även rent kemisk ångest i kroppen, vilket inte är en god förutsättning för psykiskt välmående. Se därför till att hålla drickandet på en rimlig nivå!

4. Se över din arbetssituation

Upplever du att din ångest är så pass påtaglig att du känner stark ovilja och oro inför att gå till jobbet så är det kanske dags att byta jobb? Ställ dig själv frågan vad din ångest egentligen grundar sig i. Handlar det om personliga bakomliggande faktorer, eller rör det sig om din nuvarande arbetssituation? Kanske trivs du inte alls med dina arbetsuppgifter, eller så är dina kollegor riktigt osköna. Vi spenderar mycket tid på jobbet, så se till att du trivs i din arbetsmiljö. Man lever bara en gång!

5. Prova livscoaching eller terapi

Är din ångest problematisk på ett sätt som påverkar ditt liv i stort kan det vara en god idé att prata med någon. Att besöka en livscoach eller psykolog är två mycket effektiva tillvägagångssätt för att hantera ångest. Här får du professionell hjälp med att identifiera orsaken till ångesten och viktigast av allt – vassa verktyg för att bemästra den!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras