5 saker en pensionär kan lära dig för ett hälsosammare liv

5 saker en pensionär kan lära dig för ett hälsosammare liv

Vill du leva ett hälsosammare liv? Ta hjälp av en pensionär. Resultat från Apotek Hjärtats hälsotest ”Hälsokvittot” och statistik från Folkhälsomyndigheten visar att personer över 65 år generellt har mer hälsosamma levnadsvanor. Supersenioren Kerstin Backman, 74, delar här sina bästa hälsotips.

Apotek Hjärtat lanserar nu Hälsokvittot – ett komplett hälsotest online, utvecklat tillsammans med forskare på institutionen för medicin och hälsa vid Linköpings universitet. Hälsokvittot har använts inom vården tidigare och resultat visar, i enlighet med Folkhälsomyndighetens statistik, att personer över 65 år stressar mindre och närmare hälften av alla pensionärer uppger att deras psykiska hälsa är mycket god. I åldersgruppen 16–29 år är det drygt var fjärde person som bedömer det psykiska välbefinnandet som mycket bra.


8 av 10 unga vuxna vill ändra levnadsvanor
Äldre personer äter dessutom mer frukt, bär och fisk än yngre, dricker mindre alkohol och använder tobak i lägre utsträckning. Det finns dock en vilja hos unga att leva mer hälsosamt. Apotek Hjärtats Sifo-undersökning visar att nära åtta av tio unga vuxna vill ändra på sina levnadsvanor för en mer hälsosam livsstil. Denna attitydförändring har supersenioren Kerstin Backman, 74 år, märkt av i sin roll som föreläsare inom hälsofrågor.

– Det finns en trend bland unga att leta efter snabba lösningar på livets stora utmaningar. Självklart går det att göra drastiska förändringar men nyckelorden för att skapa en hälsosam livsstil är långsiktighet och repetition. Det är en insikt jag fick först på ålderns höst. Vi, mer livserfarna pensionärer, sitter på värdefull kunskap som kan hjälpa unga att få perspektiv på tillvaron här på jorden, säger Kerstin Backman, legitimerad sjukgymnast, föreläsare och supersenior.


»  Peter “Pansar” Blàhas bästa hälsotips

Äldre bäst koll på 
hälsorekommendationer
Sifo-undersökningen visar att personer i åldern 65–79 år är de som i högst utsträckning tycker att det är viktigt att kolla upp sin hälsa regelbundet. Det svarar hela 76 procent, vilket kan jämföras med de i åldern 16–29 år där siffran är 36 procent. Det är även de äldre som har bäst koll på rådande hälsorekommendationer. Närmare var tredje svarar att de helt och hållet vet vilka kost-, motion-, och hälsoråd som gäller.

– Den som lever i enlighet med rekommendationerna för kost, hälsa och alkoholkonsumtion lever i genomsnitt 14 år längre än den som har ohälsosamma levnadsvanor. Många känner inte till rekommendationerna eller saknar koll på hur de egentligen lever. Därför är det viktigt att kunna erbjuda ett heltäckande hälsotest till allmänheten för att öka medvetenheten om den egna hälsan, säger Preben Bendtsen, professor i socialmedicin och folkhälsovetenskap vid Linköping universitet och utvecklare av Hälsokvittot.

» Gillar du dans? Dansa dig i form och må bra

Supersenioren Kerstin Backmans 5 bästa hälsotips:

1. Ta tillvara på solljuset
Du är skapt för att vara vaken under dygnets ljusa timmar. Tag därför vara på solljuset så sover du bättre på natten. Att promenera mitt på dagen kan faktiskt förebygga depressioner – tänk på det nästa gång du ser en promenerande pensionär! 

2. Välj hälsosamma vänner och miljöer
Det är lättare att ha en sund livsstil om du befinner dig i hälsosamma miljöer. Det är den sunda livsstilen i vardagen som har störst effekt på hälsan. Ställ dig alltid frågan ”hur påverkar det här mitt välmående på lång sikt?” när du står inför ett större beslut.

 3. Den bästa träningen är den som blir av – och är anpassad!
Anpassad träning betyder att du känner efter vilken träning som passar bäst för dagen. Ibland är du extra pigg och kan verkligen ta i. Ibland har du sovit dåligt eller varit förkyld och då är en promenad alldeles tillräckligt. Unga har en tendens att se ytligt på träning där målet med gymhetsen är den kommande beachsäsongen – vi pensionärer ser träningens inverkan på såväl kropp som själ.

 4. Du mår som du bestämmer dig för att må
Ju sämre du mår psykiskt desto viktigare är det att sköta om kroppen fysiskt. Bra mat, anpassad träning, sömn, ljus och goda miljöer är avgörande under stressiga perioder. Signalerar kroppen smärta, ångest och olust behöver den extra mycket omsorg och något i livsstilen kanske måste ändras. Mår du under längre tid allt sämre – be om hjälp av någon med erfarenhet på området!

5. Sluta oroa dig – börja leva!
I alla tider har människan lidit av oro, ångest och depressioner. Vårt välmående går upp och ner i livet, och alla drabbas vi av sorger. Som ung är det extra viktigt att ha med sig denna insikt när man ställs inför livets prövningar. Och vet ni, livet blir faktiskt bättre ju längre man lever!

Text: Redaktionen
Bild: Pressbild

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras