18 varningssignaler på att du stressar för mycket

18 varningssignaler på att du stressar för mycket

Att uppleva stress är en del av vardagen. Stress är en naturlig reaktion och något som alla upplever med jämna mellanrum. Om stressen däremot pågår under en längre period och om du inte får tillräckligt med vila och återhämtning kan kroppen ta skada. Här är 18 varningssignaler på att du stressar för mycket.

I värsta fall kan långvarig stress leda till exempelvis utmattningssyndrom, hjärtinfarkt och fibromyalgi. Det är därför viktigt att prioritera vila och återhämtning. Stress påverkar många delar av kroppen och kan ta sig olika uttryck för olika personer. Nedan följer 18 varningssignaler på att du stressar för mycket.

1. Du är trött på morgonen, även om du har sovit länge och ostört flera nätter i rad.

 2. Du har svårt att somna på kvällen och kanske vaknar tidigt på morgonen utan att kunna somna om.


sites/default/files/sleeping-1159279_640.jpg

3. Du har svårt att koppla av och varva ner.

4. Du känner dig likgiltig för vad som händer omkring dig, nedstämd och orolig.

5. Du har svårare att koncentrera dig.

sites/default/files/diary-614149_1920.jpg

6. Du får dåligt minne.

7. Du känner av ångest.

8. Du har lätt att fastna i negativa tankar.

9. Du blir lätt irriterad och otålig över småsaker.

10. Du får ont i magen, spänningshuvudvärk eller hjärtklappning.

sites/default/files/girl-839613_640.jpg

11. Du känner dig stel, spänd och får ont i kroppen.

12. Du känner dig uppgiven och trött, och undviker därför sociala kontakter.

13. Du är inte sugen på att ha sex.

14. Du får infektioner lättare och oftare.

sites/default/files/work-management-907669_640.jpg

15. Du upplever det svårare att andas ordentligt.

16. Du känner att tiden inte räcker till och höjer därför tempot ytterligare.

17. Du väljer bort vila, fritidsaktiviteter, nöjen och kontakt med släkt och vänner på grund av tidsbrist.

18. Du behöver alkohol, nikotin, koffein eller sömnmedel för att orka med vardagen. Eller så tar du till fett, socker, alkohol eller nikotin som en tröst.


Källa: 1177

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras