10 fördelar med cykling och tips till nybörjare

10 fördelar med cykling och tips till nybörjare

Cykling är ett av de mest skonsamma sätten att träna kondition på. Här delar vår bloggare Therese med sig av fler fördelar och tips till dig som är nybörjare.

Hör du till dem som oftas springer eller kör pass för att underhålla konditionen? Cykling är ett av de mest skonsamma och effektiva sätten att träna hjärtat och cirkulationen utan att slita alltför mycket på kroppen. Cykling är också perfekt som rehab då det är skonsamt för kroppens leder. Dessutom ett skönt sätt att komma ut. Till skillnad mot exempelvis löpning tar du dig längre på kortare tid. Nedan fler fördelar med cykling.

10 fördelar med cykling

1. Cyklingen ger en jämn belastning utan stötar.

2. Leder och muskler utsätts för klart mindre förslitning. 

3. Musklerna blir starkar och uthålligare.

4. Blodcirkulationen förbättras.

5. Mer syre och näring till musklerna, slaggprodukterna transporteras bort.

6. Immunförsvaret förbättras och risken för hjärt och kärlsjukdomar minskar.

7. Utomhusträning ger frisk luft och en chans att boosta med D-vitamin från solen.

8. Ett bra tillfälle att cykla med en vän och prata eller lyssna på musik, podcast, ljudbok eller bara tänka.

9. Du hinner se mycket under långpassen – på kortare tid än vid löpning.

10. Perfekt som transportträning till/från olika aktiviteter/jobb/möten och så vidare.

Tips till nybörjarcyklisten

– Öka träningsvolymen stegvis den första tiden.

– Efter 1-2 månader kör intensivare pass med stående backar.

– Efter 2 månader lägg in ett intervallpass i veckan.

– Efter 4-5 månader kan du köra fler intervallpass i veckan samt öka längd och intensitet på dina längsta pass.

Tack för inspirerande information Therese och lycka till alla cyklister där ute!

 

Text och bilder: Anna Lissjanis

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras