10 enkla tips för att må bättre

Känner du dig stressad och lite deppig? I så fall är du inte ensam, men det finns saker du kan du göra för att må lite bättre. Här kommer tio enkla saker du kan göra som kan göra stor skillnad för ditt välmående.

10 enkla tips för att må bättre

1. Lita på dig själv

Tänk tillbaka på alla gånger du har klarat dig igenom en svår situation och lita på att du kan göra det igen. Tänk också på vad tidigare svåra tider har lärt dig och inse att motgångar ibland hjälper oss att gå framåt och bli bättre.

2. Var försiktig med vad du tänker på

Det är omöjligt att hindra att fåglar flyger ovanför ens huvud, men man kan hindra dem från att bygga bo. På liknande sätt kan du slå bort jobbiga tankar innan de tar över för mycket. Du bestämmer vad du tänker på! Känns det omöjligt att sluta tänka på en viss sak så gå och gör något annat. Sjung en sång, motionera eller ring en vän.

3. Belysning gör skillnad

Mörker är en vanlig orsak till lättare depressioner och att tända lampan hemma kan faktiskt ibland hjälpa dig känna dig gladare direkt. Se till att du har gott om bra belysning hemma och använd helst LED-lampor, vilket är mer skonsammare mot dina ögon än vanliga glödlampor.

4. Lär dig att älska dig själv

Är du för hård mot dig själv? Förväntar du saker av dig själv som du aldrig skulle förvänta av andra? Försök tänka på dig själv som en annan person och fråga dig om du hade haft lika svårt att förlåta den eller hade tyckt att den var så dålig bara för att den inte fått gjort ditt och datt.

5. Lyssna på glad musik

Att sätta på en glad låt kan vara allt som behövs för att humöret ska lyftas. Björn Skifs ”Michelangelo” eller ”Bring it all back” med S Club 7 gör det svårt att känna sig nere! Du hittar massor med positiva låtar att stream här.

6. Laga en god måltid

När du lagar mat gör du något bra för dig själv och använder alla sinnen, vilket kan göra att du känner dig lugnare. Om du dessutom lagar en nyttig rätt ger du din kropp det den behöver för att må bra vilket även kan hjälpa din mentala hälsa.

7. Gå på en promenad

En promenad i naturen kan göra att du känner dig lugnare och gladare. Frisk luft och solljus är effektiva mot nedstämdhet!

8. Motionera

Psykologen Eva Vadenmark menar på att träning borde ordineras mot depression mycket oftare. Endorfinerna som frigörs vid träning gör att du känner dig gladare, även om du inte kände för att träna i början.

9. Gör något bra för andra

Att göra en god gärning för någon annan flyttar fokus från dig själv och gör dig gladare.

10. Piffa till dig

Att sitta i pyjamas med otvättat hår gör ingen gladare. Fräscha till dig och ta på dig lite finare kläder så känns det genast lite bättre.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras