Ett sista inlägg

Jag tror att många känner igen sig när jag säger att ens prioriteringar förändras när en får barn – och att ens egentid samtidigt minskar med cirka 99 procent. Att träna under spädbarnstiden handlar om att ta båda dessa saker i beaktning. Det, och att bli en jävel på att planera.

Rehabträning efter graviditet

Upplever du att du har svårt med att få kontakt med dina magmuskler efter din graviditet? Det är inte så konstigt, om du inte har rehabiliterat dina magmuskler ordentligt efteråt. I det här inlägget kommer vi, Gianna från bloggen Workout Knockout, och Lina från bloggen Pera Loca, reda ut varför det är så viktigt att träna magen efter en graviditet.

Ett par efterlängtade slag

Julstök, resor och långväga besök av lill-knoddens farmor från Nicaragua har inneburit att jag hunnit med skamligt få blogginlägg (noll) senaste tiden. Men! Jag vill i alla fall titta in för att önska god fortsättning och visa att jag lever.

Jag avslutade mitt 2016 med att damma av boxningshandskarna och riva av ett efterlängtat säckpass – det första sedan förlossningen.

Ser fram emot 2017 då vägen tillbaka till träningen börjar på riktigt.

Vi ses då. Gott nytt år!

Steg för steg

Nu har jag kollat status på delningen av magmusklerna hos en PT som är specialist på mage post-förlossning. Vi gick också igenom lite teknik för att se om jag gör, och har gjort, magövningarna från MammaMage-appen rätt. Även om en kan läsa sig till mycket online och få ett hum om hur en kan träna upp de inre magmusklerna och kolla läkningen av en delning på egen hand, ville jag gärna få ett utlåtande från någon som de facto kan sin sak. 

Ett träningspass från mitt åttaåriga jag

När jag var liten brukade jag roa mig med att skriva nyhetsblad och böcker som jag sedan prackade på diverse grannar, föräldrar och annat löst folk. Nu har jag hittat en av dessa “tidningar” och eftersom den handlar om träning och hälsa så tänkte jag ge er en liten sneakpeak. Eftersom många som läser Sporthälsa är intresserade av träningstips så har jag valt att dela med mig av ett pass (som har tillhörande pedagogiska bilder och allt) med tidningens alldeles egna PT.

Gympremiär!

I onsdags förra veckan, nästan fem veckor efter förlossning, var jag hos barnmorskan på efterkontroll. Allt (=paketet) såg bra ut, knipet knep där det skulle och jag fick grönt ljus för att successivt öka träningsintensiteten. HURRA! Samma dag gjorde jag också klart den sista nivån i MammaMage-appen* och konstaterade att delningen av magmusklerna i princip är ihopläkta. Firade med att gå och träna och ta en lökig gym-selfie.

Sju saker jag hittills lärt mig om att träna med en fyra veckor gammal knodd med i bilden

1) Att jag var naiv som, innan nedsläpp av bebis, trodde att jag skulle ha oceaner av träningstid. “Jag ska ju bara vara hemma hela dagarna”. HAHAHA, säger jag bara.

 2) Att när bebis äntligen sover tampas med, och ta ställning till, det ständiga dilemmat: Passa på att sova själv, eller blogga/träna/duscha/bajsa (i lugn och ro)?

 3) Att en får räkna med att träningen avbryts minst två gånger pga. av:
– Hungrigt barn
– Nedbajsat barn
– Övertrött barn

 4) Att vara jävligt effektiv. Snabb raggardusch is queen efter rask barnvagnspromenad.

Det här med råd och rekommendationer

Är det något som blev väldigt påtagligt för mig under tiden jag var gravid, så var det hur många oombedda råd och smärre föreläsningar en plötsligt blir föremål för (det, och att det plötsligt tycks vara fritt fram för kreti och pleti att kommentera ens kropp bara för att den bär på ett barn).