Allt om GRÖT – historien om världens äldsta frukost med 13 nyttiga toppingar

gröt

Trendexperter menar att i tider av oro längtar vi efter det genuina och äkta – som gröt.

Enkelt, naturligt gott och näringsrikt. Få frukostalternativ slår denna klassiker, som värmer i magen kyliga mornar, är billig, mättande och hälsosamt, samt kan varieras i det oändliga. Här ger vi dig mer bakgrundshistoria, recept, samt förslag på god och nyttig topping.

Vare sig du älskar eller hatar gröt, har du säkert någon typ av relation till det som kallas världens äldsta maträtt?

Grötens historia

Gröt var under vikingatiden en maträtt för enklare folk. Man åt gröt på rågmjöl, korn eller havre, och man tillagade även ystegröt på ”skyr”, d.v.s. löpnad långmjölk. I riktigt svåra tider kunde gröten drygas ut med bark och sågspån.

Risgrynsgröten blev vanlig först på 1800-talet och ansågs vara en lyxig julgröt. Den innehöll bland annat grädde, ägg och smör.

Förr i tiden förväntades man även ha med sig så kallad förningsgröt som gåva till värdparet när man gick bort, och nyblivna mammor kunde passas upp med barnsängsgröt. För inte alltför många år sen var det också vanligt att vänner kom över med flyttgröt om man bytte bostad, detta har dock på senare år bytts ut mot pizza…

Även på bröllop spelade gröten en central roll, och precis som bröllopsparet delar tårtan idag, var det tradition skulle stoppa grötskedarna i munnen på varandra, och först på 1800-talet konkurrerades gröten ut av bröllopstårtan.

Nu för tiden är julgröten en av de få festgröträtter som fortfarande finns kvar, men som frukost, mellanmål och ibland kvällsmål har den på sistone ökat i popularitet.

Tillagning

Gröt kan till exempel kokas på havregryn, havrekli, rågflingor, grahamsgryn eller färdig grynblandning såsom havre/quinoa. Originalreceptet för en portion är 1 dl gryn + 2,5 dl vatten och en nypa salt som kokas i kastrull 3 minuter. På Frebaco Kvarn finns flera ekologiska och spännande gryn- och grötsorter för dig som vill prova något nytt.

Ett smidigt snabbtips är att laga gröten i mikrovågsugnen direkt i tallriken, men se då till att den är tillräckligt stor så att gröten inte kokar över. Här kan du dessutom ta lite mindre vatten per portion, ca 2 dl till 1 dl gryn.

Naturligt proteinrik och smaksatt gröt

Gillar du banan? Lägg i en skivad banan i slutet av koktiden. Samma sak kan du göra med päron, äpple, kanel eller annat du tycker är gott. Och för en extra proteinrik gröt – rör i ett eller två ägg mot slutet av tillagningstiden så att det stagnerar. Det ger en krämigt god konsistens och ännu mer mättnad.

Tillbehör

För de allra flesta är mjölk ett självklart tillbehör. Du kan även variera din gröt med olika tillbehör som bananskivor, kokosflingor, rivet äpple, kanel, hackad mandel, honung, torkade bär, rårörda lingon eller äppelmos. Fler förslag att toppa med hittar du nedan.

Gott och nyttigt att toppa din gröt med

  1. Persika – rik på A- och C-vitamin, antioxidanter, betakaroten, kalium, järn och fibrer.
  2. Kokos – som chips, flingor eller olja. Knaprig, tropisk smakhöjare, full av energigivande MCT-fett och fibrer.
  3. Pumpkärnor – nötaktiga och rika på zink, magnesium, E-vitamin och protein.
  4. Gojibär – fiberrika antioxidant-bomber med söt och god smak. Lika mycket betakaroten som en morot och mer C-vitamin än en apelsin.
  5. Mullbär – fantastiskt söta, goda och fulla av järn, kalcium, C-vitamin och fibrer.
  6. Banan – len, krämig och söt, full av vitamin B6, mangan, C-vitamin, kalium, magnesium, riboflavin, niacin, vitamin A och järn samt kostfibrer.
  7. Blåbär – innehåller bl.a. kalcium, magnesium, kalium, fosfor, C-vitamin, järn, B-vitamin och betakarotener. Antioxidanterna i blåbär har en skyddande effekt på ögats näthinna och kan bromsa åldersförändringar i ögat.
  8. Vindruvor – perfekta för att hålla njurar, lever och tarmfunktion i friska skick. Innehåller stora mängder kalium och järn, vitamin K och B1 som bidrar till ett starkt skelettet.
  9. Jordnötssmör – smakrikt och gott, ger långvarig mättande p.g.a. jämn balans mellan kolhydrater, fett och protein. Full av B-vitamin, kalcium, magnesium, E-vitamin, fett och protein.
  10. Mandel – rika mineralerna kalcium, järn och zink. Är också en bra proteinkälla och innehåller nyttigt enkelomättat fett.
  11. Päron – en utsökt källa för vatten, fibrer, vitaminer och mineraler. Tack vare deras tanniner och kaffesyra så skyddar de kroppen från olika infektioner och sjukdomar. De lär också förebygga cancer, förstoppning och reglera tung matsmältning. Tips – blanda ner i gröten när den kokar för en ”päronsplitt-variant” .
  12. Jordgubbar – rika på antioxidanter som stärker kroppens försvar mot sjukdomar. De innehåller bland annat C-vitamin, mangan, fibrer, jod, kalium, järn, folsyra, B-vitaminer, magnesium och koppar. Förutom att ditt immunförsvar stärks får du ökat skydd mot hjärtsjukdom, inflammatoriska åkommor och cancer. Nitratet i jordgubben ökar dessutom flödet av blod och syre till musklerna som förhindrar muskeltrötthet och gör dig starkare.
  13. Torkade fikon – innehåller så mycket som 250 mg kalcium per 100 gram frukt, jämfört med mjölk som ger runt 118 mg. Fikon är även rika på magnesium, koppar, järn, fosfor, vitamin A, B1 och B2, mangan och kalium. Frukterna har god förmåga att reglera blodsockernivån, vilket kan hjälpa mot sötsug och blodsockersvängningar.

Lev gott, nyttigt och trendigt – ät gröt. God morgon!

 

Fler recept, träningstips, matlagningsfilmer och annat får du hos Frebaco på Facebook. Välkommen att följa dem här.

 

Text: Jennie Kilgren – Copykatten och Anna Lissjanis

Foton: Anna Lissjanis

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras