Kondition- & styrketräning – Kan man blanda!?

Vad mår man bäst av?

Godmorgon! Idag känner jag mig motsägelsefullt både trött och pigg. Jag är pigg i kroppen efter gårdagens vilodag, men trött i huvudet efter en sen, men rolig, gårdagskväll.

På senare tiden har jag ökat på min konditionsträning och blandat den hej vilt med styrketräningen. Dels för att jobba upp flåset till vättenrundan, men också för att det är kul. Ofta kommer debatten upp om att huruvida man ska blanda de två träningsformerna. Jag tycker att det bland vanliga motionärer finns två läger, en grupp som bara satsar på kondition och en grupp som bara satsar på styrka.

Förstör man för sig själv?

Ganska naturligt kan man tänka att om jag satsar på båda träningsformerna så kommer jag falla mellan dem båda och inte bli bäst på någon. Min fråga är då – måste man vara bäst på någon? Beroende på vad man har för mål med träningen, sin kropp och allt runt om kring behöver man satsa på olika sätt.

Jag har inget speciellt fokus på att bli mycket starkare (tex. kunna ta si eller så många kg i marklyft), men jag gillar fortfarande känslan av styrketräningen. Att även kunna springa långt och vara uthållig är något jag gillar. Däremot behöver man inte bli en maratonlöpare bara för att man tycker om uthållighetsträning. Självfallet har jag olika delmål inom båda träningsformerna, men generellt sett tränar jag för att må bra, känna mig bekväm i min nakna kropp och för att det är roligt!

För mig passar det väldigt bra att blanda eftersom jag strävar efter att upprätthålla en känsla av lätthet, snabbhet och styrka. Dessutom gillar jag inte att man låser sig för mycket vid det ena eller det andra. Livet och alla omständigheter förändras, då måste man kunna anpassa sig. När jag är i Stockholm har jag ett gym att gå till, men tro det eller ej ibland är jag på platser där det inte finns skivstänger, kabelmaskiner eller hantlar. Ska träningen bara dö då? Om man känner igen sig i att vara en aktiv individ tror jag de allra flesta kommer hitta något annat sätt att motionera på. Har man en bra träningsbas är detta inget problem, och en bra bas kan alla lätt bygga upp genom att skapa en vardagsrutin.

Utöva den träning som du mår bra av, tänk inte för mycket på alla detaljer, var kreativ och ha kul!

Kan det bli hållbarare?

PUSS & KRAM
bbb