Anspänning + träningsupplägg

Cykla 4 mil med paus för lektion

Min träning just nu har mycket fokus på cykling! Jag har hittills trampat ihop över 20 mil, men rekommendationen innan man ger sig iväg till Vätternrundan är att man ska ha 100 mil i benen. Trotts rekommendationen känner jag mig inte orolig även om jag inte skulle kommer upp i exakt hundra innan startskottet går. Om man är aktiv och har tränat i flera år kan man nog ta sig runt på den styrka och uthållighet man har byggt upp genom styrke/ konditionsträning samt lite jävlar anamma. Detta är iallafall vad jag tror och hoppas, men jag är oerhört nervös och spänd inför den stora dagen.

I dags läget utför jag mycket av min träning i form av transportträning. Fram och tillbaka från skolan, jobbet eller liknande. För mig känns det som slöseri med tid att bara ge sig ut och cykla. Därav gillar jag att ha ett mål. Antagligen beror den känslan på att jag fortfarande går i skolan och har massor av hemarbete att göra. Då är det lättare att säga ”jag går till gymmet en timme” jämfört med ”jag går ut och cyklar i en evighet, i en stad där jag inte vet vart det går bra att cykla.

Hur som helt planerar jag att åka hem till Gävle i en vecka efter att skolan är klar. Då borde jag få annat perspektiv på saken, och ha mer tid till riktiga långturer.

Trött kropp – vilodag?

Axlarna, ryggen och handlederna börjar bli trötta. Sist jag var på gymmet och gjorde hängande benlyft orkade jag inte hålla mig uppe. Kroppen börjar bli trött. Jag gör mitt bästa för att planera in hela vilodagar, men jag ska inte ljuga om att det tar emot. När man är som mest motiverad och bara vill köra på vill man ju inte bryta motivationen med en vilodag. Trots det är de dessa gånger man vinner som mest på att ta en rejäl vilodag och ladda om. Jag ska försöka att hålla mig i skinnet från träningen lite mer regelbundet, och då kunna utföra mer kvalitativ träning!

Måste vilodagen vara en och samma veckodag? Nej det tycker jag inte! Lyssna på kroppen. Är du trött – vila, är du pigg – kör på! I en varierande vardag kommer det hur som helst inträffa dagar då man inte kan träna av andra anledning än att man är trött, och därav är det bra att ibland ha pushat sig själv lite extra så att man redan har utfört träningen.

Ha en fin långhelg, PUSS & KRAM
No Comments Yet

Comments are closed

bbb