Helgen = Kaknästornet, övertränad?

Kaknästornet

På lördagen slutade jag arbetet kl 14 och då kom min enögde pirat och mötte upp mig på Gärdet. Vi promenerade i sakta mak genom solskenet hela vägen till Kaknästornet och tog hissen upp. F kommer nu vara sjukskriven efter sin operation och han har olika biverkningar som gjorde att vi behövde gå väldigt väldigt långsamt, men vad gjorde det när man får gå arm i arm genom ett fantastiskt solsken!?

Snusklunch

Tanken var att vi skulle äta lunch där, men sorgliga smörgåsar och ledsna sallader till sjuka överpriser kändes inte så bra i plånboken. Istället delade vi på helt ok färdiga pannkakor (från felix?) med sylt och grädde, tog en god kopp kaffe och fick blicka ut över den fina utsikten.

Fitnessfreak

Och gymmet då? Jo det hann jag besöka både lördagen och söndagen. Jag tränade benen på lördagen och armar, mage och 20 min löpning på söndagen, medan jag dessutom lyssnade på träningspoddens senaste avsnitt.

Där pratade dom om kroppsideal, hets och annat viktigt som har med träning och hälsa att göra. Bland annat tog dom upp skillnaden mellan ett återhämtningspass och ett ångestladdat pass som kastas in bara för att kompensera för eventuella skuldkänslor hit eller dit.

Giltiga skäl till varje träningspass

Det är verkligen värt att slänga in en tanke till varför man tränar och hur man behandlar sin kropp. Är träningen för ens egen skull? Någon annans skull? Är det hälsosamt? Är det skadligt? Jag kan bara utgå ifrån mig själv och dela med mig av mina erfarenheter. Jag försöker alltid lyssna på min kropp, jag vet att det är tjatigt att höra, men det är så jag tror man mår bäst! När jag har flexibla självstudiedagar kan jag röra på mig när jag vill, vila, sova och träna i den ordning som passar mig. Trots att man ska lyssna så tror jag att man trots allt måste styra sina val med järnhand. Har man mål som man vill nå måste man ibland pusha sig själv. Försök lära dig att skilja mellan de riktiga signalerna och fake signaler som kroppen sänder ut.

Jag gör detta genom att tänka igenom de senaste dagarnas aktivitet, hur har jag ätit, sovit osv. Genom att sammanställa all denna info kan jag sedan bestämma om det är värt att gå till gymmet, dvs. är det soffpotatisen som pratar eller behöver jag vila?

Försök vara tacksam för att din kropp är välfungerande! PUSS & KRAM
Sporthälsa bbb