Effektiv ben och helkroppsövning

Igår eftermiddag tog jag och F en härlig fikapaus på ett café i närheten av vårt hem. Jag tog en svalkande läsk och en skål fantastiskt goda oliver. Jag älskar caféer där man varken behöver sitta helt tomhänt eller med en kaloridrypande bakelse, om man inte känner för det. Det är förvånansvärt sällan jag hittar bra och smarriga alternativ till diverse bakverk, men oliverna får definitivt tummen upp!

Idag tränade jag benen, och efter två vilodagar kände jag mig totalt fräsch och pigg i kroppen. En riktig endorfinkick!

Jag provade en ny övning som är riktigt bra för hela kroppen. En härlig blandning av balans, stabilitet, styrka och koordination.

Utfall med stång på raka armar ovanför huvudet.

Tänk på att alltid lyfta av stången från ställningen med benen, alltså gå in med böjda och sedan lyfta av stången genom att räta ut knäna.

Pressa sedan upp stången ovanför huvudet så att armarna är raka. Hitta din stabilitet och ställ sedan ut benen, ett fram och ett bak. Med en spänd bål genomför du ett utfall. Tänk på att det främre benet ska hammna i en 90 gradig vinkel, alltså ska knät inte falla fram över fotleden. Det finns en video på min instagram.

Jag körde med endast stången 3 set, 5 reps på varje ben. När jag sedan lade på 10 kg till stångens 20 vart det för tungt, men definitivt värt ett försök.

Efter ben och magträningen stretchade jag benen ordentligt. Det gäller att jag mjukar uåp kroppen ordentligt nu inför min yogaresa, och jag måste säga att jag har en bit kvar att jobba på.

Ha det bra ikväll, PUSS & KRAM

No Comments Yet
  1. Hej finis!

    Tänkte bara tipsa om världens enklaste kosttilskott, som dessutom är supergoda och riktigt högkvalitativa, samt utan en massa onödiga tillsatser. Och jag ger dig 10% rabatt på hela ditt köp på Isikost om du uppger min rabattkod Nikita10 i kassan. Så in och fynda på http://www.isikost.se

    Kram, Nikita

bbb