Varför ljuger folk på youtube? – fettförbränning

Jag följer några olika människor på sociala medier som inspirerar mig. Vissa är duktiga på att träna, laga mat, har en inspirerande livsstil osv. Däremot blir jag både ledsen och irriterad när dessa personer som jag ser upp till säger/ skriver något helt fel. Självfallet fattat jag att ingen är perfekt, alla är olika och folk kommer ha olika perspektiv på saker och ting. Men det kan fortfarande inte hindra mig från att tycka att det är tråkigt att bubblan av intresse och motivation som jag befann mig i sprack.

Nedan kommer några exempel som jag dessutom vill passa på att reda ut:

Bränn fett med lågintensiv träning – Sant eller faskt?

Igår fick jag höra en stor youtuber säga att man inte borde utföra högintensiv träning (löpning, cykling mm.) om man vill bränna fett. Detta skulle då bero på att man blir mer hungrig av högintensiv träning, och den energi (kolhydrater) som man gör av med kommer man bokstavligen äta upp i form av nya kolhydrater. Istället ansåg hon att man ska utföra lågintensiv träning för att just bränna fett. (Vilken sorts energi kroppen använder är ganska komplext, men nedan kommer en väldigt förkortad förklaring.)

1. Kroppen använder fett, kolhydrater och i viss mån protein som bränsle för de rörelser man utför.

2. När man springer används till en början mer kolhydrater, när man promenerar används mer fett. Än så länge stämmer youtuberns resonemang.

3. Däremot får man ha i åtanke att kroppen fungerar som en budget. Om du bränner energi (oavsett kolhydrater eller fett) tar du av din budget och om du sedan äter fyller du upp din budget. Oavsett vilket lager du tog av handlar det om energi in och energi ut!

4. Exempel: Om du springer en sväng så bränner du mycket kolhydrater i kroppen. Om du sedan inte äter ikapp den energin du förbrukade så kommer kroppen bryta ned en del av ditt fett för att kunna tillgodose energiförbrukningen. = Du bränner fett!

5. Att just promenader skulle leda till en platt mage och mindre fett är inte poängen. Att du rör dig och förbrukar energi är det viktiga!

C-Vitamin kosttillskott

Från annat håll tappade jag förtroendet för den tjejen då hon sa att: kosttillskott med C-vitamin är bra att äta, och det motverkar förkylning.

Om man äter en vanlig kost, man behöver inte ens föröka att vara speciellt nyttig, då kommer man nå sitt behov av C-vitamin. Så som jag ser på saken är just C-vitamin en av de enklaste vitaminerna att få i sig. En enstaka kiwi tillgodoser ens dagsbehov! (Om man nu ska hetsa över något är det ens vitamin D intag och järn status som generellt är svårt att tillgodose.)

SVAR: Vitamin C kan eventuellt enbart förkorta en förkylning med 10%. Detta betyder att om man äter kosttillskott skulle det eventuellt kunna förkorta en vanlig förkylning med 1 av 10 dagar, men få måste man äta C vitamin innan förkylningens början, vilket gör att man under en väldigt lång period köper dyrt urin eftersom den ”överblivna” dosen av C – vitamin kommer kissas ut.

Tro inte på allt du hör. Vissa människor kan mycket, men bara för det så kan de inte allt. Hetsa inte för mycket över detaljer, rör på dig, ät bra och ha kul! PUSS & KRAM

No Comments Yet
bbb