Tre myter om styrketräning

Halloj alla fina!

Ni har säkert märkt att det är många motstridiga saker som folk slänger ur sig lite hipp som haver. Om man skulle lyssna på allt som alla säger skulle huvudet sprängas av dubbla, trippla och fyrdubbla budskap. Hur ska man då orientera sig genom denna djungel av påståenden? Man måste bilda sin egna uppfattning! Genom att prova sig fram, läsa på och använda sitt sunda förnuft tror jag att man kan komma långt.

Nedan slår jag hål på tre påståenden som jag har fått höra genom mina träningsår. Jag utnämner mig inte för att ha en tränings utbildning, men erfarenhet och sunt förnuft har jag gott om!

1. Det är okej att böja ryggen en gång i marklyft bara man får upp vikten

Svar: NEJ!

Många är taggade på att sätta sitt ena personbästa efter det andra. Min fråga är då: är det värt att skryta med att kunna slänga upp 110 istället för 100 om man då tappar hela formen och förstör sin kropp? Det är i all fall inget som jag skulle riskera! Korrekt teknik går alltid före tyngre vikter!

2. Bara man tränar allt annat så får man tillslut magrutor

Svar: För att få magrutor behöver man ha en viss mängd magmuskler och dessutom komma under en viss fettprocent. Kvinnor bär naturligt en högre fettprocent än män och det är en av anledningarna till att det är generellt svårare för kvinnor än män att få magrutor.

Allas kroppar funkar olika och vissa personer kan säkerligen slänga fram ett par magrutor trots att de inte gör en endaste situp i hela sitt liv. Men tråkigt nog funkar inte alla så , och jag är verkligen inte en av dom.

Min kropp svarar snabbt på träning för armarna och ryggen, men magen är mitt problemområde, och därav lägger jag stort fokus på den. Magmuskulaturen återhämtar sig snabbare än andra muskler, och på grund av detta kan man träna den oftare utan att riskera att bryta ned de redan trötta musklerna. När jag började min tärningsresa trodde jag att om jag bara fortsatte och tränade allt superhårt så skulle det tillslut sitta rutor på magen, men nej så lätt var det inte. Efter ca 2 år började jag träna magen på skoj och “konstigt nog” fick jag lite resultat. I nuläget tränar jag magen vid varje träningspass och jag ser en tydlig förbättring!

3. Ät inga kolhydrater, de är = döden!

Svar: NEJ, ät rätt mängd och rätt sort!

När jag hör sådant här blir jag på riktigt mörkrädd! Kolhydrater är inte fienden, det är din vän… eller åtminstone din bekanta. Just nu har jag en diet som jag trivs bra med. Den innehåller ganska låg procent kolhydrater men dom finns självklart på menyn.

Varje morgon börjar jag dagen med en skål havregrynsgröt toppad med frukt = maaaasor av kolhydrater. Kolhydrater ger energi till hjärnan och kroppen samt innehåller massor av vitaminer och mineraler. Jag tycker är puckat att gå miste om dessa gratis vitaminer och mineraler. Jag provar just nu att äta mindre kolhydrater för att hålla nere mängden kalorier över lag och även minska risken för att få en uppblåst mage, men jag planerar alltid in dom på morgonen och innan gymmet. Lär känna din egen kropp och känn av hur mycket kolhydrater, fett och protein som du mår bra av.

No Comments Yet
Sporthälsa bbb