Träna 0 eller 3 gånger om dagen?

rogue one. julklappar.

Godmorgon sötisar!

Igår anlände jag till Gävle där jag kommer stanna över jul. Jag hade med mig en sjukt tung väska, som jag fick springa med genom hela t-centralen för att hinna med tåget. Men bara men är envis så lyckas man, och jag missade inte tåget trots att jag ville överge väskan längs vägen. Igår kväll gick jag och mina gymnasiekompisar på Rogue one. Mina förväntningar var lägre än botten, jag menar.. Star Wars, det är nog inte min kopp av te. Men tro det eller ej, jag gillade den!

Just nu sitter jag i soffan hemma i Gävle och har startat dagen med en frukost. Snart ska jag ge mig ut på en joggingtur, som kommer avslutas med ett hemmaträningspass. I onsdags fick jag hem två julklappar, bla. en från Pierre Robert, som innehöll ett underställ i ull! Snyggt, skönt och superbra passform. Jag har endast provat det, men ska nu använda det på min joggingtur.

Your Tea
Lyssna på din kropp

I grund och botten är det alltid bättre att följa sin kropp och träna efter de förutsättningar som man har just den dagen, istället för att låsa sig vid att man måste följa det schema man har satt upp. Veckan som vi är inne i nu hade jag planerat på följande sätt:

(Som ni säkert vet inkluderar jag en del konditionsträning och några magövningar till alla pass.)

Måndag: Ben

Tisdag: Rygg

Onsdag: axlar och bröst

Torsdag: Armar

Fredag: mage + något utan träningsvärk

Lördag och Söndag: Vila

Träna tre gånger om dagen

Det vart inte riktigt som schemat. I tisdags var jag mörk under ögonen och kände jag inte för någonting därav gjorde jag inte någonting heller.

Dagen efter var jag desto mer effektiv och fylld av energi.

Morgon: Promenad med F till hans jobb, tre km. Jag började inte skolan förrns senare och därför passade jag på.

Eftermiddag: Efter skolan åt jag en portion kolhydrater, tog en koffeinberikad BCAA dryck och drog till gymmet. Mage och konditionsträning = check!

Kväll: Efter kvällsmaten är jag ofta trött och hatar att träna den tiden, men det är då som jag har kunnat träna med F. Jag kan inte heller pigga upp mig själv med kaffe eller så, eftersom jag då kommer ligga vaken hela natten. Därav passade det mig utmärkt att splittra träningen i två och köra ett tungt styrkepass med F. Vi fokuserade på en enskild muskelgrupp och körde på med vanliga basövningar.

Man kan se det som tre olika träningar eller så kan man se det som en aktiv dag men en promenad och ett träningspass delat i två. Självfallet kan jag inte ligga på den aktiva nivån varje dag, dels pga att det tar väldigt mycket tid och för att kroppen behöver längre återhämtning. Men ibland är det oerhört skönt att lyssna på kroppen till 100% använda den slut på den energi man har.

Ofta komplicerar man allt mer än vad man behöver. Kör hårt och tänk inte så mycket på allt lull lull, PUSS & KRAM