Mens + näringsbrist

Say whuuuut Ett inlägg om mens! Mitt föregående inlägg om styrketräning och mens var väldigt uppskattat och många hörde av sig med egna frågor och erfarenheter. Därför vill jag även berätta om min period av amenorre och förhoppningsvis kan vi komma ett steg närmare att ta bort stämpeln av tabu och utanförskap.

Att förlora mensen kan bero på många saker. Exempelvis att man är stressad, att man äter för lite eller tränar för mycket. Just av de två sistnämnda tycker jag att det är värt att ta upp ämnet här på min blogg om kost, träning och lite till.

Att vara utan mensen kan självklart vara skönt. Men även oroande och eftersom det inte pratas allt för mycket om det är risken att man i en redan utsatt situation känner sig ännu mer ensam.

Förra året saknades min mens i mer än 100 dagar.

Stress

Att det skulle bero på stress för mig är lite svårt att avgöra. Visst jag älskar att få ALLT gjort, och med många bollar i luften blir det ett högt tempo med fullt schema. Men tros allt har jag inte känt mig så pass stressad att att jag vill spy, snarare att jag bara är uppe i varv. Därutöver känner jag mig lika mycket/lite stressad nu som för ett år sedan.

Energi in och energi ut

Om man tränar hårt behöver kroppen mer energi (kcal) i form av mat. Om man sedan inte täcker det behovet tar kroppen av sina reservlager. Men om glappet mellan energianvändning och energiintag blir på tok för stort under en lång period så kan även vissa av kroppens funktioner stängas ned för att kroppen ska orka upprätthålla resterande livsnödvändiga funktioner. Mens och fertilitet en av de funktioner som kan stängas ned.

Vätternrundan

Förra året tränade jag inför vätternrundan. Min träningsbelastning ökade men så gjorde även matintaget. Om jag trots allt inte skulle ha lyckats täcka mitt energibehov hade det varit en logisk förklaring till den uteblivna mensen. Men under hela perioden var jag mer eller mindre viktstabil vilket indikerar på att jag täckte energibehovet. Eftersom jag dessutom inte ligger på en ohälsosamt låg fettprocent känns det inte för mig att detta var anledningen.

Mysteriet fortsätter…

Järntillskott

I oktober började jag ta ett järnkosttillkott och i november var lingonveckan tillbaka! Självklart behöver inte det vara den ända förklaringen men för mig verkade det funka.

Järnbehovet är (Livsmedelsverket) : 

flickor 14 – 17 år: 15 milligram 

kvinnor i fertil ålder: 15 milligram

övriga vuxna 9 milligram 

Om jag minns rätt från en föreläsning vi hade tidigare så består en vanlig kost av ca 5 milligram järn per 1000 kcal. Vilket betyder att om jag enbart skulle äta 2000 kcal så får jag i mig ca 10 istället för 15 milligram järn. Därutöver är järnupptaget komplext och kan försämras av olika faktorer och om man dessutom fyller sina 2000 kcal med närligsfattig mat så löper man ännu större risk för brist.

Järn finns i kött, fisk, ägg och vegetabiliska livsmedel som ex. fullkornsprodukter, spenat, nötter och baljväxter. Om man äter bra av dessa men fortfarande saknar ett visst besök så tycker jag att man behöver se över sin stress nivå och eventuellt testa ett kosttillskott med järn.

Mitt slutliga tips: öka vardagsmotionen så att energiintaget också får utrymme att öka. Genom att sedan äta näringsrik mat har du optimerat dina förutsättningar för att inte lida av näringsbrist!

Puss & Kram

No Comments Yet

Comments are closed

Sporthälsa bbb