Bygga muskler på vegetarisk kost?

Det finns väldigt många fördomar om vegetarisk kost, man blir inte mätt, det täcker inte kroppens behov, man kan inte bygga muskler osv… Nu ska jag försöka slå hål på några av anklagelserna mot de stackars grönsakerna och även tipsa om vad man kan tänka lite extra på om man äter mycket vegetariskt och tränar.

Protein som protein?

Vad är då den egentliga skillnaden mellan att äta en hamburgare och bönburgare? Självfallet beror det på exakt vilken köttburgare och vilken bönburgare man talar om, men generellt kan man säga att:

Protein: Protein består av olika aminosyror. Kött innehåller alla sorter (fullvärdigt) medan hos grönsaker är vissa fullvärdiga och vissa består av en blandning. Detta är dock inget problem eftersom man vanligtvis inte bara äter en enstaka grönsak. Om man under en hel dag/vecka varierar sin kost så borde man kunna kombinera alla olika aminosyror.

Mindre protein = ät mer

Vissa grönsaker består av mer protein än andra, men generellt sett en mindre mängd än i kött. (Tex. bönor ca 7-9 g protein /100g medan olika sorters kött kan ha ca 20-29 g protein/ 100g.) Visst är det stor skillnad, men man kan lätt lösa problemet genom att äta lite mer av grönsakerna.

Ett högt intag av grönsaker är förknippat med en stabilare och hälsosammare vikt. Vilket gör att jag inte kan se något negativt i att öka på portionen av grönsaker på tallriken. Grönsaker bidrar även med mer fibrer som håller igång magen under en längre tid. Vilket gör att vi då även löser en av de vanliga fördomarna mot grönsaker dvs. Man blir inte mätt.

Bättre hälsofördelar

Att öka på sin kost med mer grönsaker jämfört med mer kött är förknippat med massa positiva saker för hälsan! Minskad risk för typ två diabetes, hjärt- och kärlsjukdom och fetma mm.

Behövs kosttillskott?

Järn och vitamin D är två ämnen som vegetarianer och veganer ofta tenderar att ha brist av. Detta beror på att de främst finns i kött- och mejeriprodukter. För de individer som även skippar mejeriprodukterna bör de vara extra noggranna med att föröka äta av mat som innehåller de komponenterna, och ev. inkludera kosttillskott.

Var inte rädd för att prova nytt, ät gott och träna på!
No Comments Yet
  1. behövde detta inlägg! 😊 är vegetarian och känns som att alla försöker printa in i mitt huvud att vegetarianer inte kan bygga muskler…

bbb