NJIE’s nya proteinbars

Halloj halloj! Hoppas det är bra med er denna krispigt kalla tisdag.

Förra veckan fick jag hem tre lådor av NJIE’s nya proteinbars. Att de skulle släppa proteinbars kom nog inte som någon överraskning, det var snarare en fråga om när. Tre smaker finns: chokladboll, kakdeg och banana splitt.

Till att börja med ska jag säga att jag inte är en ”bars-människa”. Om jag behöver ett mellnmål så tar jag hellre en propud, yoghurt, smörgås eller frukt. Överlag så tycker jag att proteinbars brukar innehålla mycket skit och därutöver inte smaka så bra. Med det i åtanke så vill jag fortfarande ge min recension av proteinbarsen.

Innehållet 

Nu har jag inte synat dessa bars i sömmarna, men vid ett första ögonkast så blev jag besviken på att de innehåller en hög andel mättat fett och en del palmolja.

Palmoljan som de använder är RSPO = Roundtable on Sustainable Palm Oil (certifiering av ansvarsfullt producerad palmolja, som innebär att regnskogen inte får stå tillbaka för nya palmoljeplantager) men trots allt är palmolja ett mättat fett. Stora mängder av mättat fett jämfört med omättat fett är inte bra för hälsan.

Mättat fett

Generellt kan man säga att vi inte behöver äta något mättat fett alls. De mättade fettsyror som behövs i kroppen kan bildas från andra fettsyror i maten. Rekommendationen lyder att högst en tredjedel av fettet som vi får i oss bör max komma från mättat fett. För en kvinna motsvarar det ca 20g och för en man ca 30g. Proteinbarsen ger ungefär en 5g/bar vilket innebär att om man äter en vanlig kost med lite feta mejeriprodukter, några ostskivor, feta animalier, kokosfett och choklad så kommer man fortare än man tror upp i sin maxnivå av mättat fett. Ett ökat intag av mättat fett ökar risken för hjärt och kärlsjukdomar!

Sammanfattningsvis vill jag säga att jag inte undviker allt som innehåller mättat fett men jag försöker begränsa intaget, och jag skulle inte rekommendera att äta mer än en bar per dag. Trots denna negativa anda så tycker jag fortfarande om NJIE och dess övriga produkter, och även fast jag är sponsrad så vill jag kunna dela min ärliga åsikt.

Innehåll per bar, ungefär samma för alla men detta är Banana split:
Energi: 199 kcal
Fett: 7,5g
Varav mättat fett 4,6 g
Kolhydrater: 15 g (sötad med sötningsmedel)
Fibrer: 6,3 g
Protein: 20 g
Salt: 0,2 g

Mer information hittar ni HÄR

Smakmässigt topplista:

1. Delad plats mellan Banan split/ kakdeg

2. Chokladboll

Puss & Kram

No Comments Yet
Sporthälsa bbb