Styrketräning och Mens

Igår hände en lite knasig grej. Jag vaknade på morgonen och besökte toaletten i vanlig ordning. När jag vände mig om för att spola var det rött nere i skvalpet. Jag vart oerhört förvirrad eftersom det inte var dags för mens än.

Hela dagen var jag relativt förvirrad och gick och klurade på denna gåta. Tillslut slog det mig, jusste jag åt jättemycket rödbetor igår kväll! Haha och självfallet har de fått vandra genom systemet de också.

Men apropå ämnent mens. Det är väldigt många tjejer som undrar hur man ska träna under den veckan, hur mycket och vad som är bäst för kroppen.

Utifrån min egna synvinkel och kropp tycker jag att mens inte är ett giltigt skäl till att vila en hel vecka. MEN man ska aldrig göra något man mår dåligt av, och om man har sådan värk att man inte kan träna så ska man inte pressa sin kropp.

Att en kvinna får mens en vecka i månaden är inga konstigheter, jag vet att det kan kännas asjobbigt, men mens i sig är inget försvar till att äta skit, skippa träningen och förlora alla framsteg som man har gjort de föregående veckorna.

Smärta 

Tre snabba om träning:

1. Träna på som vanligt! Sätt inte upp mentala hinder för sig, utan fortsätt följa den vanliga planen. Däremot kan du lyssna lite extra på kroppen, om den säger ifrån så tillåt dig ta en vilodag och må inte dåligt över det.

2. Mer muskelmassa! Under ens första två veckor av menscykeln utsöndrar kroppen ett hormon (östradiol) det är ett könshormon som bla. ger oss ett starkare skelett. Dessutom kan detta hormon ge oss en boost i form av ökad muskelmassa vid träning.

3. Slutligen, För många blir både PMS-besvär och mens-smärtor bättre när man rör på kroppen. När vi rör oss frigörs hormoner, ”feel good-hormoner”, som kan dämpa de andra hormon/impulser eller negativa känslor man kan ha.

Inget kan egentligen stoppa oss från att må bra och känna oss starka!

Om du faller ned, res dig upp igen! 

Mina underkläder kan ni hitta HÄR

No Comments Yet

Comments are closed

bbb