Kvitto på framsteg

Augusti 2015 & Augusti 2016

Att träna mot ett mål är ungefär som att varje dag ta endast en dl vatten och föra över till 1000 l tank. Man ser inte framstegen dagligen, men när man summerar allt så blir det plötsligt en stor skillnad.

Saken är den att många tycker det är svårt att “utan anledning” röra sig dessa myrsteg framåt varje dag. Man vill ha bevis på att man rör sig i rätt riktning, nu på en gång!

Träningsvärk brukar alltid kännas som ett härligt bevis på att man tränar tillräckligt hårt, men vad händer när man tränar så pass mycket att man inte får den där grymma träningsvärken längre? Istället för att tappa motivationen får man försöka skapa en annan sorts måttstock.

1. Gamla bilder på sig själv kan man föröka använda som en referens och föröka se skillnader mellan då och nu.
2. Man kan föra dagbok över de mått man har kring exempelvis midjan, baken, armarna osv. Antingen skriver man själv, använder en personvåg eller utför en kalippermätning hos professionella.
3. Man kan skriva upp hur mycket man klarar av att lyfta i en viss övning, hur långt man klarar av att springa eller någon annan sorts prestation.

4. Go with the flow – lita på det du gör och stressa inte, du kommer nå dina mål!

No Comments Yet

Comments are closed

Sporthälsa bbb