Nyttiga mellanmål på språng

Ibland kan det vara svårt att planera sitt kostintag, och när hungern biter tag i magen så är det lätt att grabba tag i första bästa livsmedel och sluka det helt. Om man dessutom är trött så blir det lätt något onyttigt eftersom man inte orkar kämpa emot sötsuget lika bra då. Visst vi är bara människor och vi ska inte hata oss själva om det råkar slinka ned något oplanerat i magen, men samtidigt, om man vill nå sina mål ska man tänka på alla detaljer även mellanmålen.

När man är ute och måste äta något litet, snabbt och mättande kan det vara svårt att hitta rätt mellan alla hyllor i matbutiken. Min grundprincip är att försöka äta frukt som mellanmål, men ibland kan det kännas kladdigt och omständligt jämfört med att köpa något färdigpaketerat livsmedel. Om jag inte får välja något från frukt och grönt avdelningen så styr jag om kursen till mejerihyllan.

Kvarg, kesella och andra mejeriprodukter mättar bra och är ofta kalorisnåla. Något som är viktigt att se upp för tillsatt socker!

Protein-, musli- och mellanmålsbars av alla dess olika slag är väldigt förekommande idag. Många kakor kan både smaka gott, vara relativt nyttiga och innehålla bra grejer, men se även här upp för socker. Många företag pumpar in socker i deras livsmedel eftersom det är en billig råvara. Jag brukar generellt välja bort bars som innehåller mer än 200 kcal eftersom de inte mättar tillräckligt bra för den mängd kalorier som man får i sig. Om du behöver äta fler kcal än 200 så är det bättre att käka något riktigt.

Nötter är som många vet väldigt nyttiga eftersom de består av olika sorters bra fetter. Dessvärre är nötter väldigt kaloririka, men om man äter en lagom mängd tycker jag att det är ett väldigt bra mellanmål. Det man ska akta sig för är rostade, chokladdoppade och andra ”tillfixade” nötter, försök hålla dig till naturella nötter så långt som det går.

No Comments Yet
bbb