Fokus MARKLYFT!

Efter dagens träning droppade svetten längs ryggen och jag gick runt med ett brett leende på läpparna! Vilken känsla att köra så pass slut på sig själv att händerna darrar lite lätt i slutet av passet och man orkar absolut inget mer.

Idag körde jag rygg och mage. Jag började med marklyft, först med lättare vikter och sedan jobbade jag mig mot de tyngre. Jag lade allt mitt fokus på teknik och kämpade inte efter något personbästa.

Tekniktips för marklyft:

Det första jag gör är att placera fötterna axelbrett isär dessutom ska smalbenen nudda stången när den ligger på golvet.

Därefter böjer jag mig ned och greppar stången med händerna utanför knäna. Genom hela det första settet har jag båda händerna placerade så att knogarna är riktade framåt. Men ju tyngre det blir desto mer vill stången glida ur händerna. För att undvika detta placerar jag händerna åt olika håll, vilket ni kan se på bild nr. 2. Då ligger stången tryggt kvar och man orkar ta tyngre lyft. Men här är det viktigt att vara noggrann med att byta riktning på händerna mellan varje set för att undvika att dra snett.

När jag kom hem från gymmet blev det ett kvällsmål bestående av:

1 Proteinshake

1/2 Avokado

1 Ägg

120 g Rökt skinka

bbb