De kosttillskott jag tar nu

Att äta kosttillskott är ett debatterat ämne. Vissa duckar för allt som har formen av olika piller och pulver, medan andra stoppar gladeligen i sig det mesta utan att ens slänga ett öga på innehållsförteckningen.

Själv står jag där någonstans i gränslandet. Jag föredrar att äta vanlig mat, och mår dåligt varje gång som jag ser folk köpa c-vitamintillskott. (I en varierad kost är C-vitamin är ingen bristvara, ex. kiwi innehåller mer än vad vi bör få i oss varje dag för att kunna optimera hälsan.) Däremot hyser jag ingen förakt emot kosttillskott som grupp. Vissa individer kan ha näringsmässiga brister och då passar tillskott bra för att fylla igen de luckorna. Visserligen är det svårt att veta om man har brister, och vilka de är om man inte kollar upp sina värden.

Protein

Lyssna på detta! Trotts att jag gymmar 5 ggr i veckan och rör på mig varje dag så är inte mitt främsta livsmedel i kosten massa proteinshakes per dag! Nu för tiden äter jag mest vegetariskt och det proteintillskott som jag addera är någon proteinpudding. Främst för att de är goda, ett bra mellanmål som är enkelt att ha med sig, mättar bra och att det är kul att variera kosten med de olika smakerna.

Utan tillskott är det antagligen så att jag får i mig en mindre mängd protein nu än när jag åt kött varje dag, två gånger om dagen, men än så länge har jag inte märkt en enda negativ effekt av att byta ut mycket kött till vegetariskt. Snarare gäller det motsatta, och med en pudding här och där bör jag absolut vara uppe över vad min kropp kräver som lägsta proteinintag, trots all träning.

B-vitamin

Därutöver tar jag B-vitamintillskott. Vilket beror på att jag för några år sedan började tappa mycket av mitt hår. Det hela slutade med att jag behövde klippa mig kort och gick till en privat klinik för att kolla mina blodvärden.

Detta var någonstans 2012-2013 och jag minns inte riktigt hur det gick till, men det visade sig att jag hade låga B-vitamin värden. Nu tar jag B-vitamin kosttillskott och tappar inte alls så pass mycket hår som jag gjorde då. Självklart är det svårt att veta vad saker beror på, men så länge något funkar är iallafall jag intresserad av att fortsätta på samma spår som nu. (De tablett jag tar just nu är dessa. Som kortast hade jag lite kortare hår än på den högra bilden.)

Nässelpulver – Järn

Slutligen tar jag en tsk nässelpulver varje morgon. Nässlor är rikt på vitaminer och bla. järn. För kvinnor i fertil ålder kan det vara ganska svårt att komma upp i rätt järnintag. Jag vet inte hur det ser ut för mig, men just nu provar jag mig fram genom att äta vissa livsmedel som är mer järnrika än andra, och då bla. nässelpulver. Detta lilla experiment gör jag för att se om kroppen kan bli piggare och få förbättrat immunförsvar.

Ha en bra och stark dag, PUSS & KRAM
No Comments Yet
  1. Grymt bra inlägg! 👌 Är också i gränsen mellan att ta tillskott och att försöka få i mig vitaminer i mat ist! 😁 Men ibland är det svårt om man inte är så insatt i vad för mat som innehåller vad och så kanske man är för lat för sitt eget bästa för att kolla upp det. Så därför folk kanske känner: ”Äsch, köper C-vitamin. Äter ju inte mycket frukt!” 😂💕

bbb