Ät mer kött!?.. eller vart får vi järnet ifrån?

Jag besökte sjukhuset för ett mitt tag sedan. Då fick jag av en händelse reda på att mitt blodvärde var okej, men lite lågt. Eftersom jag pluggar näringslära och alltid strävar efter en stark och frisk kropp så vill jag boosta detta värde trots att det var ok.

Ens blodvärde beror på järnintaget. Järn behövs i kosten eftersom det ingår i hemoglobin som transporterar syre i blodet och i myoglobin som transporterar syre i muskler. Om man då har järnbrist sker syreutbytet mindre optimalt. Vilket innebär att trots att man man äter sina kalorier, tränar alla träningspass och ”är perekt på alla sätt och vis” så finns det fortfarande en extra växel att lägga i. Nämligen att boosta sin syretransportör!

Det första läkaren sa till mig då hon såg mitt blodvärde var: ”Äter du kött!? Du kanske borde äta mer kött.” Jag hade berättat att jag studerar näringslära, och när hon såg min lite halvt skeptiska min tillade hon: ”.. eller broccoli”.
Missförstå mig inte, hon hade ju rätt.. järn finns i kött och fisk. Men eftersom folk i allmänhet äter lite för mycket kött (enligt min mening) och ett intag på mindre än 500 gram i veckan minskar risken för tjock- och ändtarmscancer (Livsmedelsverket) så tycker jag att hennes första mening var lite snabb.

Ägg, fullkornsprodukter, spenat, nötter och baljväxter innehåller också järn! Dessutom ökar upptaget om man även inkluderar en C vitamins källa. Jag är inte vegetarian och inte emot att man äter kött på något sätt, men jag vet hur bra hälsofördelar grönsaker bidrar med och därför vill jag bara slå ett slag för att järn även finns bland dom.

Just nu tar jag ett järntillskott, men det är viktigt att komma ihåg att man fortfarande behöver äta bra mat och gärna inkludera ovanstående livsmedel.

Puss & Kram

No Comments Yet

Comments are closed