49516_yoga_sida

Styrka, smidighet och lugn – på Yoga och Inre Balans

Yoga och Inre Balans är en mindre yogastudio som ligger i Danderyd. Här ligger fokus på en stark och stabil grund som utvecklas till mer avancerad undervisning.

Yoga

  • Ashtanga yoga
  • Hatha yoga

Studion grundades av Hilda Norberg som är auktoriserad i ashtanga vinyasa yoga och har undervisat yoga i 15 år. Hilda har undervisat på studior som Yoga shala Stockholm, Yogayama, Atmajyoti och Sturebadet under flertalet år. Samtliga instruktörer har en gedigen utbildning för att du ska få maximalt stöd i din praktik och klasser med max 15 personer gör det möjligt att ge var och en extra tid och utrymme som muntliga instruktioner och fysiska justeringar.

Ledord: utgå från din kropp och förmåga

Våra fysiska förutsättningar är väldigt olika och det är viktigt att ta hänsyn till!Yoga och Inre Balans erbjuder Ashtanga vinyasa yoga lugn och dynamisk Hatha yoga, yinyoga, core yoga och yoga för män. Alla klasser har fokus på linjering, balans, styrka och andning och varje klass avslutas med avslappning.

Lär dig koppla av

De flesta av oss har svårt att koppla av och vara närvarande – en fysisk yogametod kan hjälpa oss att bli mer närvarande i kroppen. Yogan gör dessutom kroppen starkare och smidigare.

Dessa klasser erbjuder Yoga och Inre Balans

Ashtanga Vinyasa Yoga: Nybörjare/grundkurs; noggrann genomgång av grunderna. Andning och positioner binds sen samman till en färdig sekvens i ett flöde. Teknik genomgångar för ökad förståelse.

Fortsättning/grundkurs; ledd klass och mycket grundläggande. Regelbundna teknikfördjupningar samt börja lära sig ordningen på sekvensen för individuell undervisning som kallas för mysore.

Fortsättning & mysore; ledd klass. Mysore (selfpractice) för de som är bekanta med sekvensen och vana utövare. Varje termin ingår 4 gemensamma teknikgenomgångar.

Mysore; kurs innebär istället att du utövar din sekvens på egen hand och får individuell hjälp där du behöver. Varje termin ingår 4 gemensamma teknikgenomgångar.
Mysore morgon; innebär att du utövar din sekvens på egen hand och får individuell undervisning. Klassen är drop in, dvs att du kommer mellan tiderna som anges på respektive klass. Traditionellt utövas ashtanga vinyasa yoga på morgonen och tom mage. Det är en skön start på dagen.

Hatha yoga; är inte en förutbestämd sekvens. Positioner och teman utgår från deltagarnas förutsättningar och behov. Positionerna byggs upp från grunden och blir sedan sekvenser. Passar dig som vill ha ett lugnare tempo, men ändå bli varm och jobba fysiskt med kroppen. Fokus på stretch , styrka i bål och rygg. Träna upp balans. Andning och avslappning. Finns som grundkurs (alla nivåer) och fortsättning.

Hatha yoga core/stabilitet; fokus på djup muskulatur mage, rygg och axlar. Stabilitet och balans. Mjuk stretch (alla nivåer).

Dynamisk hatha yoga; är en mer fysiskt utmanande form av hatha yoga. Dynamiska sekvenser binds samman med andning. Innehåller också statiska positioner för balansträning och styrka. Yogan är fysisk med många moment, som alltid byggs upp från grunden.
Finns som fortsättning/grundkurs och fortsättning.

Hatha yoga för män; är mer anpassad för män med betoning på stretch, smidighet samt träna upp styrka i bål och rygg. Bygger på traditionella yogapositioner. Finns som fortsättning och grundkurs.

Yinyoga; är en stillsam yogaform, där positioner hålls en längre tid (3-8 minuter). Bindväv finns runt ben, muskulatur och organ men är mest koncentrerad vid lederna. Yinyogan vill främja flexibilitet i områden som ofta uppfattas som stela.  Yinyogan är därför ett komplement till den fysiskt aktiva yogan. Alla nivåer. (Om du är överrörlig rekommenderar vi hatha yoga för att bygga upp styrka först).

Utgå från dig själv, bli starkare och hitta balansen! Läs mer på Yoga och inre balans hemsida.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras