5 favoritövningar för ökad rörlighet

Med åren blir man ofta mindre rörlig & lite mer stel. Därför kan det vara av stor vikt, till & med nödvändigt, att träna sin rörlighet varje vecka. Vi har ofta med övningar i våra cirkelpass som utmanar rörligheten, samtidigt som vi tränar andra muskelgrupper. Här är vår fem i topp på rörlighetsövningar i cirkelpass. //Vickan & Lina

Våra 5 favoritövningar – rörlighet:

• Planka med pik
• Sumoburpee
• Crawl out
• Sotspressar
• Kräftan

Ovan gör Lina planka med pik. Stå i plankposition på raka armar. För sedan höger hand till vänster fot. Tillbaka till plankposition & sedan tvärtom, vänster hand till höger fot.

Nedan gör Vickan sumoburpees. Stå i en sumosquat med armbågarna innanför knäna. Sätt ner händerna i golvet & hoppa ut i plankposition på raka armar. Hoppa tillbaka in i sumosquatposition. Håll ett så högt tempo du kan. Pulsen ökar ganska snabbt.

Ovan för Lina crawl out. Stå upprätt. Sätt ner händerna så nära fötterna du kan. Vandra sedan med händerna ut i plankposition på raka armar. Gå ner i en armhävning. Vandra tillbaka med händerna & res dig upp. Fötterna är kvar på samma position hela tiden.

Nedan gör Vickan sotspressar. Det är en axelpress från squatställning.  Ha en hantel eller kettlebell i vardera hand. Gå ned i en squat där du pressar upp en arm i taget & reser dig sedan upp, det är en repetition. Försök att hanteln går längs med örat rakt upp och inte framåt.

Nedan gör Lina kräftan. Stå med handflatorna & fötterna i golvet & ha magen upp mot taket. För sedan höger hand & vänster fot mot varandra. Tillbaka till startposition. För sedan vänster arm & höger fot mot varandra.

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer