Nyttigare snacks till helgen

 Ordet fredagsmys får mig att nästan må illa. Tyvärr. Varför jag ogillar ordet kan jag inte riktigt förklara men kanske hänger det ihop med TV-reklam för en viss skitprodukt och i vissa reklamblad står det fredagsmys bredvis enorma läskflaskor, billigt lösviktsgodis och tacomixpulver. Jag tycker nog att man kan äta bättre en fredagkväll.

 Ordet fredagsmys får mig att nästan må illa. Tyvärr. Varför jag ogillar ordet kan jag inte riktigt förklara men kanske hänger det ihop med TV-reklam för en viss skitprodukt och i vissa reklamblad står det fredagsmys bredvis enorma läskflaskor, billigt lösviktsgodis och tacomixpulver. Jag tycker nog att man kan äta bättre en fredagkväll.

Så jag ska försöka få er att gilla GRÖNKÅLSCHIPS och UGNSROSTADE KIKÄRTOR. Blä säger säker många av er och undrar hur man ska göra för att få ungarna att gilla det. Ja, om man aldrig testar så får man ju inte veta. Eller hur? Förutsätt inte att det smakar pyton innan ni, eller barnen, har provat. Vi vet ju också att barn gör inte som vi säger utan som vi gör. Om ni vuxna äter av de nyttigare alternativen kommer säkert barnen, av ren nyfikenhet, vilja testa. Personligen älskar jag alternativa snacks och tycker “vanliga” chips är rätt äckligt. Men det är ju bara vad jag tycker. 

Ni som aldrig kommer släppa ifrån er 275 gramspåsen med  grillchipsen kan sluta läsa nu. Ni andra som skulle vilja testa något nyttigare alternativ, för er kommer recepten här:

Grönkålschipsen gör ni så här:

 

  • skölj grönkålen (även eko) och skär bort mittstjälken.
  • skär bladen i mindre bitar och sprid ut dem på en plåt med bakplåtspapper
  • ringla olivolja över och strö lite ört/flingsalt över bladen
  • ställ in i ignen på 175 gradet i ca 7-10 minuter. Tänk på att alla ugnar är olika. Chipsen är klara när bladen är krispiga. inte brända.
  • låt chipsen svalna innan ni lägger dem i en skål. 

 

Ungsrostade kikärtor gör ni så här:

 

  • skölj kikärtorna och låt de rinna av i ett durkslag (jag köper ekologiska färdigkokta på tetra)
  • lägg kikärtorna i en skål och häll över olivolja (ca 2-3 msk) och pressa i 1-2 vitlöksklyftor och bland runt ordentligt.
  • häll ut kikärtorna på en plåt med bakplåtsppapper
  • ställ in i ungen på 175-200 grader ca 20-25 minuter
  • skaka plåten lite då och då eller blanda försiltigt runt med en träslev.
  • ta ut kikärtorna när de är klara och krydda med favoritkryddor, t.ex chiliflaked, flingsalt eller  paprikapulver
  • häll upp i en skål och njut

 

IMG_3852

Trevlig helg!

 

 

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer