Är frukosten dagens viktigaste mål?

Ännu en fantastisk dag som jag började med en powerwalk på 8,6 km.
Jag läste nyligen om alla hälsofördelar med promenader och i stort sett är det lika bra för hälsan att promenera som att springa.
Tur för mig eftersom jag inte är någon löpare alls.

Ännu en fantastisk dag som jag började med en powerwalk på 8,6 km.
Jag läste nyligen om alla hälsofördelar med promenader och i stort sett är det lika bra för hälsan att promenera som att springa.
Tur för mig eftersom jag inte är någon löpare alls.

Som jag har berättat för er i tidigare inlägg så äter jag aldrig innan jag går mina promenader. Anledningen är att jag lätt får håll om jag har magen full av mat. Det enda som jag måste ha i mig innan är kaffe. Men när jag går till gymet äter jag alltid frukost innan, annars orkar jag helt enkelt inte träna. Så funkar jag.

Det här med frukost är ju, som så mycket annat, väldigt individuellt. Att ge generella kostråd och säga att så här ska alla göra funkar inte. Vi är olika individer med olika behov, förutsättningar, mål, osv.
Alla har väl säkert hört att frukosten är dagens viktigaste mål och visst är det bra att få i sig något vettigt efter nattens fasta men om man verkligen inte fixar att äta tidigt så gör inte det (förutsatt att man är frisk och inte måste få i sig näring). Eller anpassa målet efter vad du klarar av att äta.
Det finns många som äter enligt periodisk fasta och kanske äter sitt första mål vid lunch. Många mår väldigt bra av den här typen av kostregim (beteendemodell) där du inte hela tiden styrs av att äta på bestämda tider och lär känna din hunger bättre.
Prova dig fram vad som passar bäst för just dig och tänk mer på VAD du stoppar i dig istället för NÄR.

Jag är en riktig frukostperson. Gillar att äta mycket på morgonen, utom de dagar jag går mina morgonpromenader. Personligen känner jag att jag orkar mer med en ordentlig frukost i magen därför gjorde jag en härligt god ugnsbakad gröt imorse när jag kom hem efter min runda. Jag äter inte varm mat särskilt ofta och men nu när hösten så sakta är på väg kan det vara gott med något värmande på morgonen.

Så här gjorde jag min gröt: 1 pers.

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda 1 dl fiberhavregryn, 1 mosad banan, 0,5 dl havremjölk och 1/2 tsk kanel i en ugnssäker form.
Ställ in i ugnen i ca 15 minuter.
Ta ut och låt svalna något.
Jag toppade gröten med torrostade nötter och färska svenska hallon och vinbär från min trädgård.

IMG_3809

Hoppas ni får en fortsatt fin dag.

Här är länken till studien om promenader:

https://www.svd.se/tolv-ovantade-halsovinster-med-att-ga#sida-1

Ha en fortsatt bra vecka.

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer