Jag är inte vegetarian. Jag har bara valt att inte äta kött

Jag brukar inte göra så stor affär av att jag inte äter kött, det är ju något som jag varit utan i över 20 år. För mig är det inget konstigt eller stort. Bara ett val jag har gjort. Men det lustiga är att många tror att bara för att jag har valt bort kötter så är jag vegetarian eller vegan. Särskilt om de frågar vad jag brukar äta och får höra att det till stor del är en växtbaserad kost. Men jag äter fisk och skaldjur ibland och personligen måste inte min kosthållning ha ett namn. Jag har bara valt bort kött och fågel. Då kommer nästa roliga kommentar: hur blir du mätt på “bara sallad”.

Jag brukar inte göra så stor affär av att jag inte äter kött, det är ju något som jag varit utan i över 20 år. För mig är det inget konstigt eller stort. Bara ett val jag har gjort. Men det lustiga är att många tror att bara för att jag har valt bort kötter så är jag vegetarian eller vegan. Särskilt om de frågar vad jag brukar äta och får höra att det till stor del är en växtbaserad kost. Men jag äter fisk och skaldjur ibland och personligen måste inte min kosthållning ha ett namn. Jag har bara valt bort kött och fågel. Då kommer nästa roliga kommentar: hur blir du mätt på “bara sallad”. Ordet sallad är för mig lite olika sorters gröna blad och just salladsblad äter jag väldigt sällan. Jag väljer att säga att jag äter grönsaker. Och grönsaker är inte bara bra för kroppen, det mättar också bra. Särskilt om man som jag lägger till diverse livsmedel. 

Man kan göra en “sallad” precis så matig och mättande som man bara vill. Finns inget rätt eller fel. Jag väljer oftast att ha i nyttiga baljväxter (bönor och linser), svart ris, fullkornsris, mathavre, quinoa, fetaost, avocado, nötter, frön, ägg och ibland fisk. Min “bas” är oftast densamma där jag väljer bladspenat, broccoli, tomat och surkål (innehåller probiotika=nyttiga tarmbakterier). Sedan är det bara att lägga till den man tycker är gott och passar. Jag väljer dessutom att äta grönsakerna råa. Kokar aldrig min broccoli, detta för att få tuggmotstånd och behålla så mkt som möjligt av vitaminer o mineraler. 

sites/default/files/IMG_2476.JPGDet här är en måltid som, iallafall jag blir mätt av. Grönsker, kokt mathavre, avocado, ägg och rå (Salma) lax. En bra kombination av kolhydrater, fett och protein. sites/default/files/IMG_2317.JPGEtt annat alternativ med svart ris, kikärtor, kimchi (syrade grönsaker) och ägg. 

För mig är det väldigt viktigt att det jag äter är lätt att göra. Nyttig mat ska inte/behöver inte vara krångligt att fixa till.  Recept där det står att det tar 1 timme att laga något går bort helt för mig.  Men jag imponeras verkligen av dem som gillar att tillbringa timmar i köket.

Hoppas ni får en fortsatt skön vecka.

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer