Svårt att äta rätt?

Ibland undrar jag varför många människor tycker det här med att äta bra mat är svårt men samtidigt förstår jag det så väl. Hur i hela världen ska man förhålla sig till alla dessa (konstiga) kostråd som vi får läsa om nästan dagligen? Allt från att äta efter sin blodgrupp till att äta barnmat (Hollywood diet). 

Ibland undrar jag varför många människor tycker det här med att äta bra mat är svårt men samtidigt förstår jag det så väl. Hur i hela världen ska man förhålla sig till alla dessa (konstiga) kostråd som vi får läsa om nästan dagligen? Allt från att äta efter sin blodgrupp till att äta barnmat (Hollywood diet). 

Det är som att jag skulle tala om för er att ni måste äta frukost varje morgon. Det stämmer inte eftersom vi alla är olika. Vissa behöver sin frukost medan andra klarar sig fram till lunch utan mat, och mår bra av det. Även om vi i åratal har fått höra att frukosten är dagens viktigaste måltid. Eller säga att vi måste klämma in 2 mellanmål under dagen för att orka och prestera mer. Det stämmer inte heller, för alla. Även myndigheter och deras rekommendationer förändras efter nyare rön, men det tar lite längre tid för dem.

Vad vi vet är att kost påverkar hur vi mår och vad vi bör sträva efter är att äta så hälsosamt så vi får i oss de vitaminer och mineraler som vi behöver. Om du läser om kostråd som verkar konstiga och inte grundar sig på några vetenskapliga studier tycker jag du ska fundera och ifrågasätta om detta verkligen är bra för dig och din kropp. Prova gärna om du vill, så länge det inte är för extremt och utesluter viktiga näringsämnen. 

Personligen är jag en frukostmänniska (kan man kalla sig det?) vad jag menar är att jag behöver äta min ganska stora frukost för att fungera och orka träna. Men jag rostar inte 2 mackor och äter en stor skål med sötade flingor eller drickyoghurt. Nä, om jag ska orka behöver jag det som ger mig bra energi och som håller mig mätt längre än till 10-fikat.

Lite tips:

sites/default/files/IMG_1204.JPGDet hät är en riktig favorit. Jag blandar ca 1 dl fiberhavregryn med 1 msk chiafrön och häller över lite havremjölk. Sedan toppar jag med frukt, nötter och lite ekologiskt jordnötssmör. Jag får passa mig lite för jordnötssmör för jag kan äta lite för mycket.

sites/default/files/IMG_0952.JPGEn liknande favorit med saffran blandat med havregrynen och underbart söt och god apelsin och nötter på toppen.

sites/default/files/IMG_1455.JPGDen här godingen är gjord på 2 små frusna bananer (frys in trista bananer som ingen vill äta) en liten mango och en skopa proteinpulver med vaniljsmak. Jag mixar allt med en stavmixer och konsistensen blir som glass. Galet gott.

sites/default/files/IMG_0063.JPGEller ett govt osötat knäckebröd med keso och skivad avocado som pålägg.

sites/default/files/IMG_1473.JPGVet du att du äter lite för lite grönt kan du pressa en härlig juice. Det är ett sätt att få i sig en del nyttigheter, även om det är bättre att äta hela frukten och grönsaken.

För er som undrar om frukt och nötter är mindre bra val kan jag rekommendera er att läsa detta:

https://tyngre.se/artiklar/mycket-frukt-eller-noetter-vad-paaverkar-haelsan-baest-vid-viktuppgaang/

Ha en riktigt skön helg 🙂

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer