Semestertider.

Jag älskar verkligen sommaren, men tyvärr är den alldeles för kort så det gäller att ta vara på varje minut.
Håll med om att allt är så mycket lättare på sommaren. Jag tänker framförallt på att hålla igång, träna och äta nyttig mat.

Jag älskar verkligen sommaren, men tyvärr är den alldeles för kort så det gäller att ta vara på varje minut.
Håll med om att allt är så mycket lättare på sommaren. Jag tänker framförallt på att hålla igång, träna och äta nyttig mat.
Att gå upp tidigt och gå en powerwalk på sommaren är inga problem, tycker jag. Ljusa och vackra morgnar ger massor av energi och ork. Är du som jag morgontrött och frusen, passa på att träna utomhus (gå, springa, cyklar, simma) medan det är varmt och just.

IMG_8966Det här möts jag av varje morgon. Då är det lätt att skutta runt sjön och bara älska detta vackra land.

Väl hemkommen måste jag få i mig bra energi(jag promenerar alltid på tom mage) och frukosten är verkligen min favoritmåltid. Jag gillar att äta mycket så jag håller mig mätt fram till lunch. Men det är inte rostade mackor och sötade flingor som jag väljer.

IMG_9120Det här är bara så underbart gott och somrigt. Det är keso med färska ekologiska hallon och blåbär.

Det här är en annan favorit som ni kan göra nu när ni har tid på semestern.
Det är goda och nyttiga proteinpannkakor gjorda på bovete(glutenfritt).

Vispa ihop:
2 ägg
1 dl bovetemjöl
1 skopa proteinpulver, vaniljsmak (kan uteslutas)
3-4 dl havremjölk
Jag gräddar mina i kokosfett i min mormors gamla plättjärn och då blir det ca 15 plättar. Gör ni pannkakor blir det ca 5 st.

IMG_8259Istället för sylt och grädde tar jag naturell kvarg och blandar med lite bär. Pannkakorna är utmärkta att äta som brunch om man vill ta en lång sovmorgon.

På sommaren känns det som om vi inte behöver äta varm mat lika ofta som vi gör på vinter. Passa på och frossa i härliga enkla sallader. Nu finns det så mycket goda svenska grönsaker att välja på.
En fantastiskt god sallad är den här:

IMG_9121Jag skulle kunna äta den varje dag så gott tycker jag att det är.
Lägg ruccola som bas, sedan kokta skivade rödbetor, skivat päron, smulad chévre, valnötter, och om man vill, kan man ringla lite honung över. Riktig sommarmat.

En annan favorit är den här:

IMG_9037Det är blandade grönsaker, avocado, vattenmelon och stekt/grillad halloumi. Väldigt enkelt och gott som dessutom kan packas ner i en picknickkorg.

Tänk på att det aldrig är för sent för att börja äta hälsosamt och ta hand om kroppen med träning och rörelse. Du gör en investering i dig själv när du tar hand om din kropp och nu på sommaren, då det finns ledig tid, är ett utmärkt tillfälle att starta, om du inte redan har gjort det. Vänta inte till hösten.
Tränar man regelbundet och väljer hälsosam mat, finns det självklart utrymme för ett glas rosé, kanelbulle till kaffet eller en mjukglass på stan. Men om man vill hålla formen så är det inte så klokt att äta/ dricka sådant varje dag på semestern.

Hoppas ni får en riktigt skön sommar och glöm inte att logga ut och koppla av.

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer