Gör något bra för dig och din kropp.

Så var det då måndag igen och några lediga dagar har passerat. Upplever ni måndagen som en:

1 ) Härlig start på veckan. Nya möjligheter att göra något bra

x)  Nä, fy vad mycket skräp jag åt i helgen. Dags att börja med sunda vanor, igen.

2) Ojdå, beach 2015 närmar sig men jag hinner ändå inte komma iform

Så var det då måndag igen och några lediga dagar har passerat. Upplever ni måndagen som en:

1 ) Härlig start på veckan. Nya möjligheter att göra något bra

x)  Nä, fy vad mycket skräp jag åt i helgen. Dags att börja med sunda vanor, igen.

2) Ojdå, beach 2015 närmar sig men jag hinner ändå inte komma iform

Ni vinner inget av mig om ni svarar rätt(nr 1) men ni vinner däremot mycket på att göra något bra av era liv. Självklart är x) också ett bättre alternativ än nr 2 men jag önskar att de flesta inte behöver börja om varje måndag efter en helg med “extra allt”. Det känns som om fredagsmyset börjar redan på torsdag med AW och sedan fortsätter det hela helgen. Inte för alla, men för väldigt många. Tänk vad skönt det skulle vara om du som känner igen dig slapp känna/tänka så varje måndagmorgon.  En dag på helgen är absolut ok att synda, om man vill. 

Sedan kan man fråga sig vad “komma i form” innebär. På sociala medier finns det mängder med bilder på vältränade människor och man kan lätt tro att vi alla ska ha magrutor och definierade armar för att må bra, män som kvinnor och i alla åldrar. Välmåendet sitter inte i magrutorna. Personligen tycker jag det är snyggt men man måste förstå att vissa av dessa människor kanske tävlar i att visa upp sina kroppar och bli bedömda efter hur dem ser ut,  eller är personliga tränare eller atleter. Det ligger timmar, dagar, veckor, månader och år av träning och strikt kosthållning för att se ut så. 

Det är bara du som vet hur just du mår bäst. Kanske genom att gå ner några kilon eller minska midjemåttet något eller orka promenera/jogga/springa en önskad sträcka. Jämför dig inte med andra utan kör ditt eget race. Däremot är det bra att ha sunda och motiverande förebilder. Sådana som lyfter fram hälsosam mat, utan dieter, piller, pulver och quickfix, och självklart bra och kul träning,  även för den som inte hinner/vill åka till gymet. 

Det är aldrig för sent att börja ta hand om din kropp. 

sites/default/files/IMG_8573.JPGNi som har läst min blogg tidigare vet att jag inte äter kött. Men självklart kan ni som vill lägga till,  kött, fisk eller fågel på tallriken. Eller så väljer ni att äta köttfritt i dag, denna Köttfria Måndag.

Den här måltiden gav 416 kcal(uträkningen med 2 st ägg. Fick bara plats med 1 på tallriken) Fördelat på: 26 gram protein, 21 gram fett och 27 gram kolhydrater.

Ha en bra vecka 🙂

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer