Få tillbaka motivationen.

Hur går det med den sunda kosthållningen och träningen nu när det har gått lite drygt 1 månad sedan nyåret?
Lika motiverad som vid tolvslaget då du dyrt och heligt lovade att börja ditt nya liv? Om inte. Vad hände? Hur ska man göra för att få tillbaka motivationen som försvann efter 3 veckor?

Hur går det med den sunda kosthållningen och träningen nu när det har gått lite drygt 1 månad sedan nyåret?
Lika motiverad som vid tolvslaget då du dyrt och heligt lovade att börja ditt nya liv? Om inte. Vad hände? Hur ska man göra för att få tillbaka motivationen som försvann efter 3 veckor?

Vad man ska tänka på är att motivation är inget som bara kommer av sig själv. Man måste jobba på den, särskilt om den har försvunnit. Det går inte att vänta på att den en dag bara ska finnas där igen. Kost och motion är intimt förknippade i en bra och hälsosam livsstil. Det är väldigt mycket lättare att äta nyttigt om man samtidigt tränar. Jag tror inte många går och köper en pizza efter ett svettigt träningspass. Dessutom går det snabbare att gå ner i vikt (om det är det man vill) om man äter hälsosam mat och tränar. 

Är man inte ute efter en viktminskning finns det ändå mycket att vinna på om man kombinerar motion och sund mat.
Oftast blir man mycket piggare, sover bättre, orkar mer och känner man sig pigg utstrålar man oftast glädje och energi vilket kan vara härligt för människorna i din närhet. Ibland tappar man motivationen för att man har gått ut alldeles för hårt och inte varit särskilt realistisk. Man orkar helt enkelt inte. Bättre att börja lite lugn och successivt trappa upp träningen.

När det gäller kost kan det vara svårt att plocka bort allt man tycker är gott. Börja med det som verkligen är riktigt onyttigt, t.ex läsk/sötade drycker och godis. Jag har “tjatat” om det här med mål och delmål i mina tidigare inlägg. Men jag tycker det är så viktigt. Har man inget mål med sin träning/kost är det svårt att komma vidare. Sätt därför upp tydliga, realistiska och mätbara mål. Ibland kan de där målen kännas väldigt avlägsna och det är där delmålen kommer in i bilden.

Har man t.ex som mål att kunna springa 1 mil (utan uppehåll), eller går ner 6 kilo till sommaren, behöver man känna att man är duktig innan det målet är nått. Annars kan det kännas för avlägset och motivation och lust börjar tryta.
Belöna dig på vägen till ditt mål. Det finns så otroligt mycket man kan belöna sig med förutom en stor godispåse eller en energität pizza.

Ett sätt att behålla motivationen är att visualisera sina mål. Se dig själv springa milen eller hur snyggt dina favoritjeans kommer sitta när du har gått ner de kilon du önskade. Tänk på att med resultaten kommer oftast motivationen och viljan att fortsätta. Ibland är det lätt att “skylla” på olika omständigheter för att slippa ge sig ut i spåret eller sticka till gymet. Det kanske regnar och är 5 plusgrader ute, du har ont någonstans,  du kanske glömde köpa hem den där nyttiga maten som du hade tänkt. Oftast är utmaningen som störst när alla förutsättningar inte är perfekta.

Tänk positivt istället. “Vad underbart att jag kom ut och sprang min runda fast det var så kallt”. “Tänk att jag fick ihop en hälsosam måltid på de få ingredienser jag hade i kylen”. Allt går med lite vilja och djävlar anamma.

sites/default/files/IMG_7383-e1422890541989-675x900.jpeg

Ibland kan det kännas bra att bara äta grönsaker (här tillsammans med svart ris, linser och avocado) Men behöver du mer protein lägger du till en köttbit, lax, tonfisk eller vad som passar just dig och dina behov.

Kämpa på och lycka till!

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer