Så här kan en veckomatsedel se ut.

Jag hoppas ni har haft en bra start på veckan. Måndag är ju den dagen då många vill göra en nystart. Ibland håller det hela veckan och ibland får man börja om nästa måndag. Tur att det alltid kommer en ny måndag varje vecka. 

Jag tänkte jag skulle ge er tips på mat som ni kan äta med gott samvete och som gör att ni inte behöver börja om på nytt varje måndag.

Jag hoppas ni har haft en bra start på veckan. Måndag är ju den dagen då många vill göra en nystart. Ibland håller det hela veckan och ibland får man börja om nästa måndag. Tur att det alltid kommer en ny måndag varje vecka. 

Jag tänkte jag skulle ge er tips på mat som ni kan äta med gott samvete och som gör att ni inte behöver börja om på nytt varje måndag.

Oftast ser jag tjejer som sitter och petar i några salladsblad och gurkbitar på lunchen i ett försök att “hålla igen”(gillar inte ordet banta). Men med bara lite grönt, som mest innehåller vatten, på tallriken kommer hungern definitivt att komma på eftermiddagen. Även sötsuget brukar sätta in när vi har fått för lite näring i kroppen. Vad händer då? Jo, vi stoppar i oss något som vi inte riktigt hade tänkt oss eller något som inte finns med i vår plan om att börja veckan sunt. För det är tyvärr inte morötter och rå broccoli man blir sugen på då. 

Men äter man en ordentlig lunch (även frukost och middag förstås) med mycket näringstät mat, alltså mat som ger mycket näring, istället för energität mat, mat som ger mycket energi/kalorier, så kan man verkligen äta sig ordentligt mätt. Jag vet, för mina portioner är inte små men dem består till största delen av grönsaker. Visst, vill man ha en köttbit eller fisk till är det bara att lägga till det och kanske äta lite mindre grönt då. 

Jag får ofta frågan om jag inte har någon dressing, sås eller vinegrätt/olja till mina grönsaker och personligen gillar jag inte det. Jag vill känna smaken av mina grönsaker utan att ha dem indränkta i någon fet röra. Ni gör självklart det som passar just er smak. 

Här kommer 1 veckas mattips:

MÅNDAG:

sites/default/files/IMG_7271.JPGRuccola, bladspenat, kokta rödbetor, päron, lite fetaost och valnötter

TISDAG:

sites/default/files/IMG_7145.JPG

Bladspenat, tomater, blomkål, surkål, avocado, paprika och lite pumpakärnor.

ONSDAG:

sites/default/files/IMG_7276.JPGBladspenat, tomater, blomkål, broccoli, surkål, paprika och spagetti gjord på ekologiska svarta bönor.

TORSDAG:

sites/default/files/IMG_7279.JPGBladspenat, ruccola, tomater, paprika, broccoli, surkål och kokta rödbetor.

FREDAG:

sites/default/files/IMG_7025.JPGRuccola, tomater, rödkål, kikärtor, äpple, avocado, fetaost, ägg och 1/2 burk tonfisk i vatten.

LÖRDAG:

sites/default/files/IMG_7156.JPGHär har jag blandat olika grönsaker och kört dem i matberedaren så de blir finhackade (tips om man har bråttom). Blomkålsmoset är vädigt gott och enkelt. Lägg buketter i lätt saltat vatten och låt koka till de släpper från stickan. Häll av vattnet. Häll i någon form av grädde (jag tog havremjölk) och låt det koka upp. Ta kastrullen från platten och häll i ca 1,5-2 dl riven parmesanost, rör om så osten smälter och krydda efter smak. Gott!!

SÖNDAG:

sites/default/files/IMG_7045.JPGBladspenat, paprika, tomater, broccoli, salmalax och hemgjord pesto. Gör så här: Ta en kruka basilika, 1/2-1 dl riven parmesanost, 1/2 dl pinjenötter, 1/2-1 dl olivolja, 1 vitlöksklyfta. Kör allt i matberedaren. Bästa peston.

Det här är bara förslag och tips på hur en vecka kan se ut. Ni lägger till det ni saknar och väljer de grönsaker som ni gillar. Det ska vara gott att äta nyttigt.

Jag har som vanligt valt att bara äta Krav-märkta eller ekologiska grönsaker.


Inga kommentarer

Stängt för kommentarer