Hälsa Utan Quickfix & Diet

Härligt vackert och nyttigt svart ris.

Om ni inte har provat svart ris kan jag rekommendera er att göra det. Det är betydligt nyttigare än vanlig vitt ris eftersom svart ris är inkapslat i ett klilager, som bl.a innehåller protein, kostfibrer, vitaminer och mineraler. Svart ris sägs t.o.m vara nyttigare än blåbär då det innehåller rikligt av antioxidanten antocyniner. Det är i skalet på det svarta riset som den kraftfulla antioxidanten (antocyanin) sitter och som ger riset sin kraftfulla färg.

Om ni inte har provat svart ris kan jag rekommendera er att göra det. Det är betydligt nyttigare än vanlig vitt ris eftersom svart ris är inkapslat i ett klilager, som bl.a innehåller protein, kostfibrer, vitaminer och mineraler. Svart ris sägs t.o.m vara nyttigare än blåbär då det innehåller rikligt av antioxidanten antocyniner. Det är i skalet på det svarta riset som den kraftfulla antioxidanten (antocyanin) sitter och som ger riset sin kraftfulla färg.

Det finns en nackdel med svart ris och det är att riset ska koka 40-45 minuter, så det krävs lite planering. Jag passar på att koka fler portioner när jag håller på. 

I dag gjorde jag en enkel sallad med svart ris i. I botten la jag bladspenat, sedan hällde jag riset över och hade i vårlök, avocado, apelsin, rostade pinjenötter och mandlar. Så enkelt och gott.

sites/default/files/IMG_5981.JPG

Lika vackert som gott 🙂

Ha en fortsatt bra vecka.

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer