“Solvitaminet”

De flesta kan säkert hålla med om att vi har haft en härlig sommar och riktigt skön sensommar/höst med mycket sol och sköna temperaturer. Men solen är inte bara varm och skön utan med solens strålar bildar vi det så viktiga D-vitaminet.

D-vitamin omvandlas i huden när solens strålar står tillräckligt högt men när hösten kommer och solen står lågt filtreras UVB bort i atmosfären. Därför kan vi på våra breddgrader bara bilda D-vitamin under sommarhalvåret.

De flesta kan säkert hålla med om att vi har haft en härlig sommar och riktigt skön sensommar/höst med mycket sol och sköna temperaturer. Men solen är inte bara varm och skön utan med solens strålar bildar vi det så viktiga D-vitaminet.

D-vitamin omvandlas i huden när solens strålar står tillräckligt högt men när hösten kommer och solen står lågt filtreras UVB bort i atmosfären. Därför kan vi på våra breddgrader bara bilda D-vitamin under sommarhalvåret.

Låga nivåer av D-vitamin kan ge ett antal sjukdomar, främst pga D-vitaminets stora inverkan på vårt immunförsvar. D-vitamin har en roll i celldelningsprocessen och bidrar bl.a till:

 

  • att bibehålla normal benstomme, stärker skelettet
  • skyddar hjärtat
  • bidrar till normala kalciumnivåer i blodet
  • bibehålla normal muskelfunktion
  • bibehålla friska tänder

 

D-vitamin kan även ha effekt på depression. Psykiater Mats Humble har i många år arbetat med personer som lider av svårbehandlade depressioner och han kunde se att tillskott på D-vitamin gav bättre effekt än ljusterapi för hans patienter. 

Överviktiga personer kan inte tillgodogöra sig D-vitamin i samma utsträckning som normalviktiga, eftersom vitaminet tycks kaplas in i vävnaden och stanna där. 

Mörkhyade personer behöver vistas längre i solen för att bilda samma mängd D-vitamin som ljushyade.

Förmågan att bilda D-vitamin avtar med åldern, därför är äldre personer särskilt utsatta för brist.

D-vitamin kan ha en skyddande effekt på MS, genom att påverka vårt immunförsvar på cellnivå. Forskare vid Harvard University i USA som följt 190 000 amerikanska kvinnor, kunde se att de som tagit D-vitamin tillskott löpte mindre risk att drabbas av sjukdomen MS. 

Rekommenderat är att ta tillskott från oktober till april. Personligen äter jag D-vitamin tillskott året om. Men under sommaren bara 2000 IE och på vintern 5000 IE. På Livsmedelsverkets hemsida läser jag att:

 

  • 10 mikrogram per dag för barn, vuxna, gravida och ammande.
  • 20 mikrogram per dag för personer över 75 år.

 

Halten av D-vitamin anges ibland i internationella enheten, IE, där 10 mikrogram motsvarar 400 IE.

Men kan vi inte få i oss D-vitamin via kosten ? Jo, det finns i feta fiskar, ägg, kantareller och berikade mejeriprodukter.

I välsorterade hälsokostbutiker finns olika märken med olika höga halter av D-vitamin.  Gå in och prata med kunnig personal om du är osäker på hur mycket du ska ta.

sites/default/files/IMG_5891.JPG 

Tänk på att D-vitamin är fettlösligt så ta det ihop med något fett för bättre upptag. Jag tar min tablett ihop med lite ekologiskt kokosfett.

Källa:Livsmedelsverket.se, naturligtomhalsa.se, multipelskleros.nu, lakartidningen.se, d-vitamin.biz, doctorsnatural.se

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer