Hälsa Utan Quickfix & Diet

Grönkålschips

Nu är den här. Grönkålssäsongen. En riktigt nyttig grönsak (som de flesta kålsorter) som innehåller mineraler (bl.a järn och kalcium), vitaminer (bl.a C och folsyra), fibrer och antioxidanter. Tänker du på miljön är grönkål ett av de bättre alternativen då du oftast hittar svensk ekologiskt odlad i butikerna så här års. Grönkål odlas på friland och kräver inte lika mycket energi som växthusodlade grönsaker. Det gillar jag.

Nu är den här. Grönkålssäsongen. En riktigt nyttig grönsak (som de flesta kålsorter) som innehåller mineraler (bl.a järn och kalcium), vitaminer (bl.a C och folsyra), fibrer och antioxidanter. Tänker du på miljön är grönkål ett av de bättre alternativen då du oftast hittar svensk ekologiskt odlad i butikerna så här års. Grönkål odlas på friland och kräver inte lika mycket energi som växthusodlade grönsaker. Det gillar jag.

Jag äter som ni kanske har märkt en hel del råa grönsaker men grönkål tycker jag smakar beskt så jag gör ”chips” av bladen. Otroligt gott och lätt att göra. Det passar också bra som ett mycket nyttigare alternativt till vanliga chips till fredagsmyset. Jag är övertygad om att barnen gillar det också. Låt dem prova. 

 

  • Skölj grönkålen och skär eller dra bort bladen från mittstjälken.
  • Skär bladen i mindre bitar och lägg de på en plåt med bakplåtspapper.
  • Ringla över olivolja och strö lite örtsalt eller flingsalt över bladen. Du kan också lägga bladen i en bunke och hälla olivolja och salt över och blanda runt i den innan du lägger ut bladen på plåten.
  • Ställ in i ugnen ca 7-10 minuter på 175 grader. De är färdiga då bladen är krispiga.

sites/default/files/IMG_5686.JPG

 

Innan de ska in i ugnen.

sites/default/files/IMG_5690.JPG

Färdiga chips. De ser kanske inte så krispiga ut med det är de. Har man de för länge i ugnen blir de lätt brända.

sites/default/files/IMG_5682.JPG

Eller strö dem över dina grönsaker.

Så nyttigt och så gott.

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer