Hälsa Utan Quickfix & Diet

Spar tid.

Oj vad ont om tid vi vuxna har. Vi har så ont om tid att vi inte hinner laga riktig mat till våra barn (gäller inte alla förstås). Allt ska gå så fort när vi kommer hem från jobbet, ungarna är hungriga och inte har vi hunnit planera någon middag så fram med snabbmakaroner och ut med Findus färdiga köttbullar från frysen. Middag(?) på bordet inom 10 minuter. För att dölja bristen på smak så ställer vi fram ketchupflaskan på bordet. I bästa fall skär vi upp några gurkbitar och lite isbergsallad till, för vi vill ju att våra barn ska äta grönsaker…….

Oj vad ont om tid vi vuxna har. Vi har så ont om tid att vi inte hinner laga riktig mat till våra barn (gäller inte alla förstås). Allt ska gå så fort när vi kommer hem från jobbet, ungarna är hungriga och inte har vi hunnit planera någon middag så fram med snabbmakaroner och ut med Findus färdiga köttbullar från frysen. Middag(?) på bordet inom 10 minuter. För att dölja bristen på smak så ställer vi fram ketchupflaskan på bordet. I bästa fall skär vi upp några gurkbitar och lite isbergsallad till, för vi vill ju att våra barn ska äta grönsaker…….

Jag hoppas att det här inte händer hemma hos just dig men om du känner igen dig och inte vet hur du ska få tiden att räcka till kan jag ge några enkla tips.

  • Matplanera. Sätt er tillsammans med barnen, tonåringarna eller även om du är själv kan det vara smart att planera. Gör en inköpslista på det som ska handlas och storhandla när tiden passar. 
  • Gör matlådor och frys in så ungdomarna kan ta fram när de kommer från skolan eller ni vuxna kan ta med som nyttigt lunchalternativ till jobbet.
  • Se till att alltid ha nyttiga mellanmålsalternativ till barnen/ungdomarna att äta när de kommer hem från skola eller träning. De ska inte leta fram chipspåsen och läsken i brist på något vettigt att äta. Börjar de vänja sig vid bra alternativ och framför allt att ni vuxna visar vad som är bra, nyttigt och gott så kommer dem med största sannolikhet att äta det. Barn är kloka 🙂
  • Involvera era barn i matplaneringen och berätta vad ni ska laga, tillsammans.  Låt dem hacka grönsaker, duka bordet eller vad dem nu vill. Barn är av naturen nyfikna och vill lära sig. Hindra dem inte.

Här kommer ett tips som spar en del hacktid.

Blanda grönsaker i en matberedare och kör till det blir lagom finhackat. Det här kan vara ett sätt att få barnen att äta mer grönsaker. 

sites/default/files/IMG_5530.JPGOm ni ger barnen/ungdomarna broccolibuketter på tallriken kanske de protesterar men finhackat tillsammans med andra grönsaker kan få dem att äta den nyttiga godingen. Lägg i mycket grönsaker och det som ni inte äter upp samma dag funkar utmärkt att äta nästa dag till middag eller matlådor.

sites/default/files/IMG_5537.JPGSå här kan det se ut när det är färdigt och självklart lägger ni till kött, fisk eller fågel om ni vill. Under grönsakerna ligger spagetti gjord på ekologiska svart bönor. Proteinrika och glutenfria, ett bra alternativ till vanlig spagetti. Bra för tränande ungdomar. 

Lycka till !!

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer