Komma i form efter semestern.

I dag finns det hur mycket tips som helst på hur vi ska göra för att bli hälsosamma. I tidningar, på bloggar och i böcker kan vi läsa hur vi på rekortkort tid ska nå vår idealvikt och komma i form nu efter semestern, helst utan minsta möjliga ansträngning.

I dag finns det hur mycket tips som helst på hur vi ska göra för att bli hälsosamma. I tidningar, på bloggar och i böcker kan vi läsa hur vi på rekortkort tid ska nå vår idealvikt och komma i form nu efter semestern, helst utan minsta möjliga ansträngning.

Men hur många av alla dessa dieter, tips och viktminskningsprogram är egentligen hållbara? Inte särskilt många. Quickfix och diverse extrema metoder syftar till att ge ett snabbt resultat men förvänta er inte att viktminskningen ska vara bestående för när man börjar äta som vanligt igen är det inte ovanligt att man går upp de där förlorade kilona, plus några till. 

Det handlar snarare om en livsstilsförändring än något som ska ta slut om 2-4 veckor. Att ändra sitt sätt att tänka, sina vanor och rutiner. För att göra en förändring krävs mod, motivation, vilja och framför allt tålamod. Låt det ta tid. 

Har man t.ex gått upp 5 kilo på ett 1/2 år kan man inte förvänta sig att gå ner dem på endast 2 veckor. Det går men är inte särskilt sunt. Tänk inte så mycket på kaloriinnehållet utan fokusera mer på näringsinnehållet på maten för om man äter bra näringsmässigt behöver man inte räkna kalorier.

Fyll halva tallriken med grönsaker,1/3 av tallriken med kolhydrater med lågt GI, t.ex fullkornspasta, kall potatis eller svart ris/råris och resten med någon proteinkälla som t.ex kött, fisk eller fågel. 

Ät regelbundet små portioner så riskerar du inte att bli hungrig och falla för någon frestelse.

sites/default/files/IMG_5402.JPG

sites/default/files/IMG_5136.JPG

sites/default/files/IMG_5344.JPG

Jag äter (ganska) mycket mat eftersom jag tränar en del. Behöver man gå ner i vikt kan det vara en bra idé att se över sina portionsstorlekar. 

sites/default/files/IMG_5420.JPGMåste ha med frukostbilder också. Jag älskar ju att äta mycket på morgonen. Här är det fullkornshavregryn blandat med chiafrön och havremjölk. Sedan la jag på lite frukt och trädgårdens bär. 

sites/default/files/IMG_5172.JPGTurkisk yoghurt med rostade nötter, frön och jordgubbar. Funkar även som dessert. Såå gott 🙂

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer