Hälsa Utan Quickfix & Diet

Lite helgtips.

 Jag vet att det inte är någon idé att gnälla eller klaga över vädret men jag undrar ändå när sommaren ska komma. Där jag bor (utanför Stockholm) är det definitivt ingen sommar, ännu. Men för er som eventuellt har varmt och soligt kommer här en helt underbart god och läskande smoothie.

sites/default/files/IMG_5050.JPG

 Jag vet att det inte är någon idé att gnälla eller klaga över vädret men jag undrar ändå när sommaren ska komma. Där jag bor (utanför Stockholm) är det definitivt ingen sommar, ännu. Men för er som eventuellt har varmt och soligt kommer här en helt underbart god och läskande smoothie.

sites/default/files/IMG_5050.JPG

Den är superenkel att göra och det behövs bara vattenmelon (skär i mindre bitar), hallon (frysta eller färska), pressad citron, några blad citronmeliss och is. Blanda allt i en mixer och toppa gärna med några hallon. Jag använder sällan mått eftersom det är så olika hur mycket man vill att det ska smaka och för hur många personer man gör till,  men om någon absolut undrar så hade jag ca 4 skivor melon ( storlek som på bilden) ca 2 dl hallon och 1/2 pressad citron. 

För er som vill ha något nyttigare snacks till fotbollen i helgen kan jag tipsa om detta supergoda alternativ till chips eller salta jordnötter. Jag har lagt upp den på bloggen förut men jag gör det igen, då det kanske finns en del nytillkomna läsare.

sites/default/files/IMG_4650_0.JPG

Jag köper färdiga ekologiska kikärtor (zeta) spolar av dem i ett durkslag (låt dem rinna av ordentligt) häll ut dem på en plåt(man kan ringla olivolja över om man vill) och ställ in i ugn på 200 grader i ca 25 minuter. Låt dem svalna och sedan är det bara att välja sin favoritkrydda att smaksätta dem med, som t.ex paprikapulver, chilipulver, örtsalt eller flingsalt. Lätt, gott och nyttigt 🙂

Ha en skön helg.

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer