Hälsa Utan Quickfix & Diet

Fruktos kan göra oss hungrigare

Vår hunger och mättnad styrs bl.a av två hormoner som heter ghrelin och leptin. När vi äter ökar frisättningen av leptin som gör att vi känner oss mätta efter att ha ätit och om vi inte har ätit på ett tag ökar mängden ghrelin. Det är en viktig hungersignal. Kolhydrater i största allmänhet minskar frisättningen av ghrelin, så att man får en mättnadskänsla. Om du däremot äter fruktos blir du inte lika mätt som av andra kolhydrater. Det finns t.o.m en del frukt och grönt som ökar frisättningen av ghrelin. T.ex morötter, tomater, gurka, äpple, kiwi och banan.

Vår hunger och mättnad styrs bl.a av två hormoner som heter ghrelin och leptin. När vi äter ökar frisättningen av leptin som gör att vi känner oss mätta efter att ha ätit och om vi inte har ätit på ett tag ökar mängden ghrelin. Det är en viktig hungersignal. Kolhydrater i största allmänhet minskar frisättningen av ghrelin, så att man får en mättnadskänsla. Om du däremot äter fruktos blir du inte lika mätt som av andra kolhydrater. Det finns t.o.m en del frukt och grönt som ökar frisättningen av ghrelin. T.ex morötter, tomater, gurka, äpple, kiwi och banan. Jag vet inte om ni har kännt av det men om jag äter ett äpple på tom mage kan jag bli hungrigare än vad jag var innan jag åt. Nu vet jag varför. Men bli nu inte rädda för att äta dessa frukter eller grönsaker för de är fortfarande nyttiga och bra för kroppen. Däremot raffinerad fruktos(tillsatt) som bl.a finns i läsk och saft kan kanske göra att vi blir hungriga och lurade att äta mer som i sin tur kan leda till onödig fettinlagring.

sites/default/files/IMG_4512.JPG

Var inte rädd för att äta frukt det är fortfarande nyttigt med viktiga vitaminer, mineraler, kostfiber och antioxidanter.

Källa: ”Näringslära för personliga tränare och kostrådgivare” av Anki Sundin

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer