Vikten av god sömn

 

 

Att sova är nödvändigt för att vi ska fungera och vi sover så mycket som 1/3 av våra liv. Hur mycket sömn man behöver är väldigt individuellt men de flesta vuxna behöver ca 7-8 timmar. Mest sömn behöver barn och tonåringar för att de ska kunna växa och utvecklas och alla vi som har haft ungdomar i huset kan intyga att de verkligen kan sova hur mycket som helst. Deras sömnbehov verkar aldrig bli tillfredsställt.

is the most...

Det är viktigt att få en riktigt djup och kvalitativ sömn för att du ska känna dig utvilad när du stiger upp på morgonen och det är faktiskt kvalitén på din sömn som är viktigast, inte hur många timmar du har sovit. God kvalité innebär att du inte blir störd under sömnen, eller vaknar för ofta, och att du får tillräckligt med djupsömn. Det är nämligen under djupsömnen som kroppen återhämtar sig. Immunförsvaret stärks, celler bildas, muskler och skelett byggs upp. Även för minnet och inlärningsförmågan är djupsömnen viktig. Det sker också en minskad frisättning av stresshormonerna kortisol och adrenalin och tillväxthormoner och testosteron (anabolt=muskeluppbyggande) ökar. Då förstår du kanske varför det är så viktigt med bra sömn om du tränar på gym och försöker att bygga muskler. Tyvärr kommer du alltså att gå miste om din belöning, dvs muskeltillväxt, om du slarvar med sömnen.

Forskning visar att sömn har stor betydelse för midjemåttet. Vid sömnbrist blir du hungrig eftersom hormonerna som styr våra hunger- och mättnadskänslor hamnar i obalans. Halterna av det aptitstimulerande hormonet ghrelin ökar när vi sover dåligt samtidigt dämpar kroppen produktionen av mättnadshormonet leptinDärför blir vårt val av mat oftast mindre bra efter en natt med dålig sömn. Vi väljer gärna något onyttigt med mycket kalorier.

red-panda-sleepingHär är några tips som kanske kan hjälpa dig om du har svårt att somna/sova:

  1. försök att gå och lägga dig vid samma tid varje kväll
  2. varva ner innan du går och lägger dig
  3. träna avslappning, t.ex toga eller meditation
  4. stressa mindre
  5. sov i ett svalt, mörkt och tyst rum
  6. ingen dator, mobil eller tv i sovrummet
  7. träna, någon form av fysisk aktivitet så kroppen blir trött (sex funkar också :) )
  8. drick inte kaffe, te, cola eller alkohol för nära inpå sänggående
  9. ett tillskott av magnesium kan hjälpa musklerna att slappna av
Inga kommentarer

Stängt för kommentarer