Lite inspiration

Godmorgon:)

Godmorgon:)

Tycker ni också att det är svårt att hitta på nya nyttiga maträtter och gör ni som de flesta av oss, dvs alternerar mellan 5-6 olika rätter som ni vet går snabbt att göra ? Ja, ibland tryter verkligen fantasin och framförallt våra frukostar har vi en förmåga att äta samma varje morgon. Visst är det enkelt att alltid hälla upp en skål med fil, rosta någon skiva bröd och till det dricka   ett glas juice. Jag säger inte att det är fel men visst är det kul att variera sig ibland. Njut av dina måltider och låt det vara en upplevele varje gång du äter. Kanske lättare sagt än gjort om man är tokstressad på väg till jobbet och ska hinna lämna barnen på dagis och chefen väntar med ett måndagsmöte, då kanske det bara blir en kopp kaffe i farten. Jag hoppas att alla era dagar inte är fyllda av stress utan att det ibland finns tid för att sitta ner vid frukost, lunch och middag och verkligen känna och njuta av måltiden.

Här kommer lite förslag på frukost:

sites/default/files/IMG_4544.JPG

Det här är inte glass men det smaker nästan som det, tycker jag iallafall. Proteinfluff blandat med kvarg och lite bär på toppen. Vet ni inte vad proteinfluff är kan jag säga att har man en gång smakat det är man såld 🙂 

Gör så här : mixa ca 1-1,5 dl halvtinade bär(vilka som helst) med en mixerstav tills det blir som en “sorbet”. Häll sedan i en skopa proteinpulver( jag har WNT´s vassleprotein med vaniljsmak) och kör med elvisp några minuter tills det blir ett “fluff”. Är det för torrt kan man ha i LITE vätska, t.ex vatten eller havremjölk. Himmelsk gott och bra med protein som mättar ordentligt.

sites/default/files/IMG_4454.JPG

Jag tycker man ska äta frukt/bär och grönsaker efter säsong. Vi behöver kanske inte äta jordgubbar i januari som har fraktats runt halva jordklotet och som dessutom inte smakar särskilt mycket. Inte om man jämför med de svenska gubbarna. MEN när jag såg dessa KRAV-märkta godingar från Italien kunde jag inte låta bli att köpa dem. Ack så besviken jag blev. Smakade absolut ingenting så nu väntar jag till de svenska KRAV-märkta gubbarna kommer.

Det som ligger under är havregrynsgröt och så toppade jag med ekologiskt jordnötssmör. En frukost som håller mig mätt väldigt länge.

sites/default/files/IMG_4528.JPG

En gång i veckan kan tycker jag man kan äta vegetariskt och personligen äter jag mina grönsaker råa, för att behålla både smak och näringsämnen (ångkoka funkar bra också). Det här är en favoritlunch/middag för mig. Det som ligger till höger på tallriken är kimchi som är syrade grönsaker(bra för magen) och det kan man själklart göra sin egen men jag väljer att köpa ekologisk från “Tistelvind”.

sites/default/files/IMG_4539.JPG

Älskar lax! Jag tröttnar aldrig och variationerna är många. Köper ofta norska Salmalaxen som även kan ätas rå. Det här är inkokt lax med diverse grönsaker och min favorit spagetti. Den är gjord på enbart ekologiska svart bönor och har ett högt proteininnehåll, fiberrikt och innehåller inget vetemjöl alltså bra för dem som är glutenintoleranta.

sites/default/files/IMG_4516.JPG

Så här ser förpackningen ut och jag köper dem på nätet eller välsorterade hälsokostbutiker. Jag har tyvärr inte kunnat hitta dem i vanliga matbutiker.

Jag hoppas ni blev lite inspirerade till att prova något nytt och jag önskar er en fortsatt bra vecka.

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer