Workout Knockout

8 positiva saker med att basta efter din träning!

 

Det finns många positiva aspekter med att basta efter träningen, det är inte bara för att det är skönt utan det kan ge dig bra hälsoeffekter! Både jag och Milomir brukar basta efter våra träningspass om det finns en bastu ansluten till träningen. Till exempel har boxningslokalen den fina bastun som är på bilden ovan, det gym vi tränar på har också bastu! Vi har även som vana att basta hemma varje söndag, framförallt under vinterhalvåret.

 

Det finns många positiva aspekter med att basta efter träningen, det är inte bara för att det är skönt utan det kan ge dig bra hälsoeffekter! Både jag och Milomir brukar basta efter våra träningspass om det finns en bastu ansluten till träningen. Till exempel har boxningslokalen den fina bastun som är på bilden ovan, det gym vi tränar på har också bastu! Vi har även som vana att basta hemma varje söndag, framförallt under vinterhalvåret.

 

Här nedan listar vi 8 positiva saker med att basta efter din träning! 

 

1. Det stärker ditt immunförsvar. När du bastar börjar din kropp att producera fler vita blodkroppar. De vita blodkropparnas uppgift är att minska infektioner vilket betyder att du blir sjuk mer sällan – är du sjuk går återhämtningen snabbare.

 

2. Snabbare återhämtning: Din kroppstemeratur höjs i värmen av bastun och detta ger en ökad blodgenomströmning i din kropp. Det leder i sin tur till en snabbare återhämtning i muskler och leder. Att basta är ett bra sätt att återhämta sig efter ett träningspass. 


3. Att basta avgiftar din kropp: Du rensar kroppen från slaggprodukter som du samlat på dig efter ett träningspass genom att basta då det sätter igång svettproduktionen. 

 

4. Ökar uthålligheten i muskulaturen: Kroppen har en viss värmetolerans som ökar med regelbundna bastubad. Tack vare bastandet kommer din uthållighet att öka vilket i sin tur bidrar till att du känner dig mindre trött och orkar träna mer och längre.

 

5. Ökar kroppens ämnesomsättning vilket leder till viktnedgång: När du bastar ökar kroppens ämnesomsättning på samma sätt som när du tränar. Genom att hoppa in i bastun efter träningen fortsätter ämnesomsättningen att arbeta.

 

6. Bra för både fysiken och psyket: När du bastar höjs serotoninhalten, det är ett ämne som gör dig harmonisk, avslappnad och lugn. 

 

7.  Värmen gör dig gott: Kroppen ”mjuknar” i bastuvärmen vilket är bra då du kan passa på att arbeta med stretch för att jobba upp en nannan rörlighet 

 

8. Det är förbaskat skönt 🙂 

 

Har du möjlighet till bastu, varför inte börja basta då och dra fördelar av alla hälsoeffekter! 


Views All Time
Views All Time
7269
Views Today
Views Today
2
Inga kommentarer

Stängt för kommentarer