Workout Knockout

4 anledningar till att äta fisk. 

3 anledningar till att äta fisk

4 anledningar till att äta fisk.

Fisk är jätte bra att äta om man behöver D-vitamin. Fet fisk som lax, makrill och sill innehåller massor av D-vitamin som hjälper kroppen att ta upp kalcium och fosfor – vilket stärker både skelett och muskler.

1. Du får bättre minne

Fisk innehåller mycket omega-3 som betyder mycket för vår hjärnas funktion. Omega-3 fettsyrorna reparerar och tillverkar nya hjärnceller och skyddar mot att hjärnan åldras. Mer än en femtedel av hjärnan består av just omega-3-fettsyror. Det sägs att forskning visat att kost som är rik på omega-3- fettsyror skyddar mot alzheimer och kan vara en effektiv behandling under det tidiga stadiet av demens. Det har även visat att ett högt fiskintag ger snabbare reaktioner och stärker minnet.

2. Minskar inflammationer i kroppen

Omega-3-fettsyrorna är ett viktigt skydd mot kroniska inflammationer i kroppen. Kroniska inflammationer anses vara en bidragande orsak till diabetes, hjärt-kärlsjukdomar och reumatism. Fet fisk är även den bästa källan till D-vitamin.  förutom solen och med tanke på hur få soltimmar vi har under vintern är det viktigt att få i sig D-vitamin. D-vitamin är helt avgörande för att kalcium från kosten ska kunna transporteras till skelettet och stärka det. D-vitamin är även viktigt för en optimal funktion av ditt immunförsvar.

3. Fet fisk är ett bra alternativ i viktnedgång

Fisk har ett högt proteininnehåll och ett mycket lågt fett- och kaloriinnehåll om du äter mager fisk som t.ex. torsk och tonfisk. Du får därav en stor mättnadskänsla per kalori – betydligt bättre än från både kött och fågel. Fet fisk som t.ex. lax, sill och makrill innehåller fler kalorier än de magra, men också fler nyttiga fettsyror – och omega-3-fettsyror har visat sig kunna öka fettförbränningen.

4. Det är bättre att äta konserverad fisk än ingen fisk alls.

Tonfisk på burk, makrill i tomat och ansjovis t.ex.  är bra alternativ för att du ska få i dig den rekommenderade mängden fisk. Det är bättre att du får i dig en ”fisk på burk” än ingen fisk alls.

 

Så planera in en måltid med fisk under veckan när du lägger din planering  🙂 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras