Lax till lunch!

2017-12-11

Lax är verkligen sååå gott! Jag kan inte riktigt förstå varför jag gillar lax så mycket men det är en fantastisk fisk! Lax innehåller dessutom rikligt med nyttiga fetter eftersom det är en fet fisk, som Omega 3-fettsyror som är viktiga för hjärnans funktioner, nervsystemet och kärlen. Lax innehåller även mycket högklassigt protein, D-vitamin, B-vitamin, magnesium och selen. Perfekt till lunch med grillade grönskaker och en god sås till. Här är ett foto från en libanesisk restaurang som har grymt goda luncher som jag var på här om dagen med två kolegor! Det är nog en favorit faktiskt, laxen alltså :) Har du något favoriträtt?

The Dream Team Outfit!

2017-12-10


The Dream Team har vi döpt oss till på jobbet! Vi saknar ett par stycken, men annars är det vi, jag, Madde, Linda och Patricija. I torsdags förra veckan var vi på julbord med jobbet, det var riktigt lyckat....mer lyckad än den här "grupp-selfien" i alla fall! 

 

 

Synns det att vi körde på rött tema till julbordet? Haha, men det är ganska sjysst tycker jag att teama ihop sig om en färg till en outfit om man ska till samma event. Till julen känns det ju även självklart med rött! 

 

 

Kvällen till ära hade jag ett par skinnboxor och skinnboots från Esprit, En topp från Gina Tricot, en pälskappa och väska från YSL. Mina Boots börjar säremot bli väldigt kalla nu när det har kommit snö så det är dags att köpa in ett par skor som klarar vintern. Jag kommer kolla igenom Zalando (adlink) för att se om jag hitta ett par som kan passa! Nu är det snart måndag igen, dags att sova för att imorgon träffa The Dream Team igen! 

Krydda vattnet med Rosmarin!

2017-12-05

 

Vatten är nyttigt att dricka som de flesta av er redan vet. Vi brukar ”hotta” upp vattnet med lite citron eller lime men här om dagen provade jag något jag aldrig gjort tidigare när det kommer till vatten! Det var ”kryddat” med Rosmarin, några äppelskivor och citron. Det var otroligt gott och dessutom har rosmarin ett par bra hälsoeffekter. De här hittade jag på läkarörter.se

 

Rosmarin används ofta i olika eteriska oljor då Cineol, den eteriska oljan från rosmarin verkar stimulerande på blodcirkulationen. Det brukar ofta finnas i massageoljor och rosmarinolja är värmande vid träningsvärk och muskelspänningar. Rosmarinens eteriska olja påverkar även genomströmningen av blod i hjärnans små blodkärl. Den sägs då höja koncentrationsnivån och minnesskärpan tack vare den ökade syre- och blodmängden.

 

Rosmarin är bra vid lågt blodtryck eftersom den stimulerar blodcirkulationen i kroppen. Men om du har högt blodtryck kan du däremot undvika rosmarin då örten ökar hjärtverksamheten.

 

Det sägs att Rosmarin är bra för dig som vill bli varmare om dina kalla händer och fötter. Ett bad eller massageolja med rosmarin är också aktiverande vid ömma, stela muskler och träningsvärk. Rosmarin är rik på viktiga antioxidanter och hjälper till att förebygga infektioner och förkylningar.

Det kan också vara bra att inta om du vill få fart på matsmältningen, speciellt vid kolik och problem med gallan. Örten ökar nämligen gallproduktionen och övriga matsmältningssafter.

 

 

Eftersom jag jämt fryser och dessutom har lågt blodtryck  kommer jag definitivt prova att ”krydda” mitt vatten med att stoppa ner en rosmarinstjälk i vattenkannan för att se om det hjälper något. Kanske blir en olja med för muskelvärken efter tunga träningspass! Jag köper det redan morgon, om jag kommer ihåg ;)  Har du provat dricka vatten med Rosmarin och märkt av några hälsoeffekter så får du gärna berätta genom en kommentar, jag är jätte nyfiken! 

Hos frisören!

2017-12-02

 

Idag var jag på salong Köpmangatan 29 hos bästa Linda och fixade barret! Mitt hår var så långt och slitet i topparna så det var verkligen dags för en förändring. Jag ville ha en lite ljusare färg då jag är trött på mitt svarta hår. Linda är så duktig på det hon gör så hon fick klippa det som behövdes för att få lite nytt liv i håret och sedan färga det. 

 

 

Här är resultatet!! Jag är verligen supernöjd med både klippning och färgning. Mer liv i håret än mitt svarta raklånga och en härlig färg nu! Topparna lockade Linda lite för att få till den rätta känslan jag vill ha i håret. Hoppas bara att jag kan få till det lika bra :) 

 

 

Kännslan när man är nöjd med sitt hår är ju fantastiskt! Nu ska jag verkligen göra mitt bästa för att underålla min nya frisyr :)

En grön smoothie!

2017-11-27

 

Denna gröna smoothie fick jag till fikat idag. Den var jätte god och jag ville dela med mig av receptet till dig! Den innehöll avocado, grönkåk, kokosmjölk, ingefära och lime. Jag vet faktiskt inte hur mycket av varje som var i eftersom det inte är jag som gjort den men jag tänker att man kan prova sig fram :) 

Just nu är jag i Stockholm på en 4 dagars utbildning så jag sitter och softar i mitt hotellrum just nu och har precis gjort min "hemläxa" till morgondagen. Du får följa oss på instagram och kolla in stories så ser du lite mer klipp! Milomir är kvar hemma och håller ställningarna och kör på som vanligt med träning.  

Träna bort gäddhänget!

2017-11-25

 

Idag körde vi ett riktigt bra pass om man vill få bort gäddan, gäddhänget som kommer vid en "otränad" tricepsmuskel som sitter på överarmens baksida! Efter passet var vi riktigt slut båda två, jag hade till och med svårt för att bläddra igenom bilderna från träningspasset för att jag darrade lite på händerna. Hur skulle livet se ut utan mobil, antagligen jäkligt bra, men vi gillar mobilen för att vi även använder den som kamera väldigt ofta :) 

 

Milomir tränar triceps, sittandes med en stång som är bra greppbar. Sitt med rak rygg och för sedan händerna hner bakom nacken och upp igen och låt armbågarna peka upp mot taket när du för ner händerna. Tänk på att ha en spänd mage och rygg! 

 

Jag kör samma övning men med en annan vikt som jag tycker är lättare att hantera. Jag använder en 12 kg hantel med en bred vikt så jag enkelt kan lägga mina händer runt om hanteln och få ett bra grepp. Som sagt är det viktigt att spänna magen och även att knipa för oss kvinnor, en stark core är jätte viktigt! 

 

 

Vi gjorde även hantelflyes på passet i dag. Den är bra för bröstrygg och axlar, den du ser på bilden :) Förutom det så var även tricepsdips, axelpress i smithmaskin, bänkpress och bänkpress med smalt grepp som tar mer på triceps med på schemat. Vill du blig av med gäddhänget så gäller det att träna triceps, men inte bara triceps. Det är ju självklart även viktigt att träna biceps, överarmens framsida, axlar, bröst och rygg!

Rawboll till fikat!

2017-11-22

 

Idag på jobbet hade mina fina kolegor köpt "special" fika till mig som var glutentenfritt! Den var även laktosfro och utan tillsatt socker och ekologisk. Jag fick en Rawboll som var sjukt good! Jag blev påmind att jag själv brukade göra dallelbollar förut, kanske ska göra ett gäng i helgen, så skriver jag upp receptet här på bloggen :) Nu ska jag sticka iväg med Madde (läs hennes blogg här: motivation and habits) på föreläsning med Lofsan ! ska bli så kul!

Recept på snabb äppelpaj!

2017-11-21

Igår vart vi så sugna på något gott så vi slängde ihop en enkel och snabb äppelpaj. 

Recept på snabb äppelpaj 

Så här gör du:

- 2 st äpplen som du skivar och lägger i en form.

- 1 dl havregryn som du strör över äpplena i formen.

- 2 matsekdear kanel som du strör över havregrynen.

- 2 matskedar smör som du smälter.

- 2 matsekdar honung som du blandar ner i smöret.

- Ringla över smör och honungsblandningen över äpplena i formen.

- Ställ in i ungnen på 225 grader i ca 12 minuter.

- Servera med vaniljsås eller glass.

Gókväll!

Läsarfråga!

2017-11-20

 

 

Vitaminer och mineraler som hämmar varandra.

 

Vi älskar verkligen när ni mailar oss om ni har frågor, funderingar eller om ni bara vill säga hej! Här har vi fått en läsarfråga som vi vill dela med oss av till dig! Blogginlägget i in helhet kan du läsa längre ner.

___________________________________________________________________

 

Hej!

 

Läste din hjälpsamma text! Men hördu! Hur funkar det då med multivitaminer!? Jag har noja mot det sedan jag var gravid och fattade att järn och kalcium inte ska tas ihop. Det här var verkligen klargörande! Men du!....Hur gör jag med zink, järn, kalcium...? Sprider ut dem? Eller fattar jag rätt där att en multivitamin inte är så lyckat? Eller...? Sen finns det ju en del forskning som tyder på att kalciumtillskott gör mer skada än nytta. Men tonårstjejer... kanske viktigt ändå... Tids nog blir hon ordentlig som sin mor ;).

 

HAR du tips till mig om det här??

 

Allt gott! 

 

___________________________________________________________________

 

 

Tack för att du mailar!! Kul att du tycker texten om ”vitaminer och mineraler som hämmar varandra” har varit hjälpsam!

 

Det låter som att du har koll på detta själv, jag skulle inte heller ta en multivitamin tablett, utan istället ta olika vitamin-kapslar som jag sprider ut under dagen. Ett tips är även att se till att ta vitaminen tillsammans med kosten som bäst kommer hjälpa till med att absorbera dem. Tillexempel en D-vitamin kan tas när du äter något med fett eftersom vitaminen är fettlöslig, kanske till lunch. Och ta ett järntillskott tillsammans med C-vitamin till frukost om man dricker apelsinjuice. 

 

Det är inte skadligt att ta en multivitamin tablett men jag tycker att man ska vara medveten om att det kan hämma upptaget av vissa mineraler och vitaminer, samt att kroppen inte kommer att kunna tillgodogöra sig vitaminet på bästa sätt eftersom absorptionsförmågan blir drabbad. Det är viktigt att äta en balanseras kost och ta tillskott i det som behövs, som omega 3- och 6 tillexempel. 

 

Hoppas jag var tydlig nog :) annars får du höra av dig igen! Och jag är säker på att du har rätt angående att hon kommer bli ordentlig som sin mor!! Stort lycka till! :) 

 

 

 

 

 

Tidigare blogginlägg: Vitaminer och mineraler som hämmar varandra. 

  

Vitaminer och mineraler är väldigt viktigt för att kroppen ska må bra. Hår, naglar, hud, humör, ork och stressnivå mm blir snabbt påverkat när man inte mår riktigt bra. 

 

Näringsämnen kan nämligen påverka varandras absorption (kroppens upptagningsförmåga). Järn (som tekniskt sett är en mineral, och inte en vitamin) hindrar absorption av zink. Zink hämmar absorption av kalcium och koppar. Kalcium hämmar i sin tur absorption av järn och magnesium. Och magnesium hämmar absorption av järn och kalcium.

 

Om man överdoserar exempelvis zink kan man alltså få brist på kalcium och/eller koppar. Och en överdos av kalcium minskar absorptionen av järn och/eller magnesium osv.

 

Det är en bra idé att ta järn tillsammans med C-vitamin, eftersom C-vitamin hjälper till att absorbera järn. Det kan också hjälpa till att ta järn med livsmedel som innehåller citronsyra, som tillexempel apelsinjuice. Men man ska inte ta järn tillsammans med mjölk, det gäller även blodpudding (som är rikt på järn) och ett glas mjölk! 

 

Om man äter vitamintillskott är det viktigt att äta olika vitamin-kapslar med mat som bäst kommer att absorbera dem. Till exempel vitamin D, A och E är alla fettlösliga, och ska därför tas tillsammans med en måltid som innehåller fett. 

 

 

Svårt att hålla reda på? Här är en liten översikt:

Järn hämmar absorption av: Zink.

C-vitamin hjälper upptaget av Järn.

Zink hämmar absorption av: Kalcium & Koppar.

Kalcium hämmar absorption av: Järn & Magnesium.

Magnesium hämmar absorption av: Järn och Kalcium. 

 

Vitamin A, D och E är fettlösliga, och ska därför tas tillsammans med en fettrik måltid.