Lördagens pass

2017-08-20

 

Lördagens pass var i gymmet! En ny övning på träningschemat är putta släde. Den här släden har olika motstånd du kan ställa in för att bestämma hur tufft det ska vara när du puttar. Dessutom kan du slänga på vikter för att göra det ännu jobbigare! Repet är till för att du även akn dra släden men då jobbar du lite annorlunda än om du puttar släden framför dig! 

 

Nu när boxningen har börjat för mig (Milomir) så kör jag två gympass i veckan och resten blir boxningsträning. Men varje gång jag tränar boxning kör jag även minst 30 minuter fys, då kan det vara allt från olika magövningar, arnhövningar, hopprepsövningar, löpning eller sprint. Det varierar lite från gång till gång. Lördagspasset är sista träningspasset för mig under veckan, så på måndag startar vi en ny träningsvecka! 

Teknik för marklyft!

2017-08-20

 

Marklyft är en fantasitsk övning men den kräver att du kan tekniken! Teknik för marklyft är viktigt så du inte skadar dig i lyftet, men gär du övningen rätt är den fantastisk! Marklyft är även en av de övningar som har störst effekt på din kropp eftersom den kopplar in massvis med olika muskelgrupper. Dessutom är det en väldigt grundläggande rörelse som vi använder oss av dagligen i vårat annars aktiva liv! Vi tränade på marklyft i veckan och jag kom upp i 100 kg! Min träningspartner filmar även mig (som du ser i högra hörner av bilden) eftersom det är svårt att se om man gör rätt teknik, så ett bra tips är att filma sig själv! 


Det viktigaste i marklyft är att man inte krummar ryggen för då kan du skada dig. Så här gör du för att lyfta korrekt: 

  • Ha stången över mitten av dina fötter, så du behöver stå nära stången med dina smalben. Fötterna kan du ha ca en axelbredd isär men du ska kunna passera med dina armar utanför benen.  
  • Andas in, greppa sången när du böjer dig fram. Böj på dina knän så att smalbenen nuddar stången, utan att dra stången mot dig. 
  • Pressa fram bröstkorgen, ha en rak rygg och blicken framför dig på golvet så du inte tittar upp för mycket. 
  • Lyftet startar med att du drar stången längst med smalbenen, sedan ska stången upp över låren. Sträck på benen, höften och sedan hela kroppen så du står rakryggad. 
  • Sänk försiktigt ner stången igen genom att böja höften och sätt ner stången kontrollerat. 

Marklyft är som sagt en grymt bra övning! Börja med bara stängen eller aknske till och med en pinne för att få till rätt rörlighet och teknik, bygg sedan på försiktigt med vikterna, ca 5 kg åt gången. 
Lycka till med dina marklyft nu! 

Full kurs igår på Corestyrka!

2017-08-17

 

Igår startade vi vår första kurs med Corestyrka!! Vi hade full kurs och det var en två timmars föreläsning och några övningar som vi körde igenom. Vi la up ett par Instastories från gårdgen på Instagram så missa inte att följa oss där!

Nu läntar vi tills vi ses nästa gång! Alla deltagare i kursen fick var sin "goodie bag" med redskap och en yoga matta som vi kommer att använda oss av under resten av kursen som är 12 veckor. 

 

 

Så fina mattor i en rosa färg, jag gillar dem! Är du nyfiken på vad vi gör för att få en starkare core, för att kunna hålla tätt och för att träna core efter en graviditet så kika in på www.corestyrka.se (klicka på länken). 


Snart är det dags för träning för både Milomir och mig, Boxning och Crossfit är det som gäller idag! 


En ny träningsvecka

2017-08-14

 

En ny träningsvecka startar idag, eller i alla fall för oss som planerar vår vecka måndag - lördag.

Tidigare planerade jag min träningsvecka söndag - fredag då jag hade lördag som vilodag, men nu har både jag och Milomir söndagar istället då vi suknar våra träningscheman!

ur tänkter du kring träninsvecka, har du någon träningsvecka eller kör du mer sporadiskt? Vi är nyfikna på hur ni andra gör med er planering :)

Snatch & teknik!

2017-08-14

Ikväll sticker jag iväg och kör Crossfit och Milomir kör boxning! Vad har du planerat för träning eller fysisk aktivitet idag? Under ett pass förra veckan tränade jag på den här övningen som egentligen är tre öningar i ett komplex, som du ser i bildserien. På Crossfit språk heter den snatch + hang snatch + overhead squat. Men vad betyder egentligen det?

Här laddar jag för en snatch, som är ett ryck, ett olympisk lyft. Vikten går direkt från marken till raka armar i en rörelse. (tänk på att jag inte har vikter men hade jag haft det hade de stått och vilat på golvet innann rycket.) Dätrefter kommer en hang snatch. Det innbär att en vikt hålls ovanför marken innan ett lyft.Som att vilken startar att dra upp strax under knäna men att viktskivorna inte nuddar markan innan.

Sist gjorde jag en overhead squat vilket betyder en knäböj där du håller en vikt ovanför huvudet.  En riktigt bra och svår övning!

Till sist ska ska stången pressas upp när du ställer dig upp, presar fram håften och axlarna. Verkligen inte lätt men det ä jätte kul att läsa sig rätt tekniker enligt Crossfit, jag känner att det skiljer sig lite i utförande än vad jag gjort tidigare men det är kul! Du borde verkligen prova du med om du inte redan gjort det :)

Handla smart på matsmart!

2017-08-12

 

Nu är det dags att klicka hem lite mer mat från Matsmart! Sist vi köpte mat från Matsmart var det mycket glutenfria produkter och hampafrön och quinoa. Nu är det verkligen dags för påfyllning! Den här bilden till Milomir på mig när vi cyklade hem från träningen och hade varit och hämtat matpaketet, en riktig "in action" bild, jag gillar den :) Hoppas på att su har en bra helg och en bra lördagskväll! Här är det serien Gisslantagningen som gäller! 

Träning på klubben

2017-08-09

I tisdags hade jag pass på klubben i Thaiboxning och så här kan det se ut då! Vi körde igenom ett par drillar med övningar under passet som var 90 minuter. Det är en blandad grupp på både killar och tjejer! Joackim hade ett pass i MMA Fitness som jag var med på och tränade innan mitt eget pass i Thaiboxning och på bilden ser du honom instruera i gruppen! 

Här är hela Jockes gäng från i tisdags! Riktiga krigare hela bunten! Det blev ju inte boxning för oss idag, vi var på gymmet och körde ett pass för överkropp istället :) Lite ändrade planer efter känslan idag! 

Ut ur din comfortzone!

2017-08-09

Ut ur din comfortzone om du vill se andra resultat än de du får idag! För att alltid komma frammåt och sträva efter utveckling behöver vi komma utanför vår bekvämlighetszon. Utmana oss med något vi tycker är svårt, jobbigt eller läskigt. Stannar vi i det vi känner oss bekväma i händer oftast inte så mycket, utan vi behöver komma över vår tröskel för att kunna få andra resultat.

En riktig utmaning kan vara att gå och prova ett boxningspass eller någon annan kampsport om du inte gjort det förut? Eller att ta i så mycket under ett pass så du nästan får blodsmak i munnen. Det behöver inte ens vara något extremt, det kan till exempel vara nog att bara vara i en miljö eller i ett gym där du är utanför din bekvämlighetszon. När vi utmanar oss själva på en bra nivå utvecklar vi oss och vi lär oss fler saker om oss själva. Fundera lite på vart du känner dig bekväm och hur du kan göra för att ta dig utanför din bekvämlighetszon. 


Dagens lunch!

2017-08-09

Igår gick vi på jobbet ut och åt lunch tillsammans på Café Kaka, som ligger här i stan. Vi alla tre beställde cesarsallad, det är något jag skulle kunna äta flera dagar i veckan då jag verkligen gillar det! Vi äter väldigt sällan ute under luncherna faktiskt utan vi kör matlådor men igår kändes det bra med en lunch ute.

Här är jag tilsammans med Medda som är både min kollega, vänn, träningskompis, PT kund och nu även bloggpolare!! Du kan läsa hennes nystartade blogg på www.motivationandhabits.se

Fortfarande helt underbart att sitta ute och äta lunch, Kan inte säga att vi har haft världens bästa sommarväder men det var faktiskt varmt och lite solglimtar under dagen :)

Mysigt med fåglar som kvittrar men Madde är lite fågelrädd så hon gillade inte att fåglarna kommer så nära!! Ikväll blir det träning för hela slanten, Milomir och jag kommer träna boxning då säsongen äntligen har kommit igång! Har du några planer för kvällen?