Träningsglädje

Ibland är träning ett jobbigt måste. Man släpar sig till gymmet och träningsväskan känns som den väger ett ton och det enda man tänker på är att “kan jag inte få åka hem snart”. Och då är det ibland smartast att vila, och ibland bäst att släpa sig iväg ändå. Oftast ångrar man inte att man släpade sig iväg 🙂

 

Ibland är träning ett jobbigt måste. Man släpar sig till gymmet och träningsväskan känns som den väger ett ton och det enda man tänker på är att “kan jag inte få åka hem snart”. Och då är det ibland smartast att vila, och ibland bäst att släpa sig iväg ändå. Oftast ångrar man inte att man släpade sig iväg 🙂

 

Men det allra bästa är förstås när träning är roligt. När det spritter i hela kroppen och den bara skriker efter att få röra på sig. När man tänker på att dricka och äta ordentligt under dagen så man har så bra förutsättningar som möjligt för att göra ett bra pass. När man bara vill att klockan ska gå fortare så det kan bli träningsdags. Det är den allra roligaste träningen!

 

Jag har lite svårt att motivera mig om jag inte gör något jag tycker är roligt. Att jag gör sjukgymnastik är tex superviktigt men inte lyckas jag hålla det regelbundet bara för att det är superviktigt..

 

Så här gör jag för att försöka göra träningen roligare:

 

  • Kollar träningsvideor och instagramkonton, hämtar inspiration. Blir så otroligt taggad av att se när andra kämpar på och håller igång med träning.
  • Skiftar fokus. Försöker tänka att det inte är sjukgymnastik, det är yoga 🙂 Det är inget måste, det är något jag gör för att så småningom kunna vara en superrörlig yogi.
  • Ändrar träningsschema/pass. Under hela sommaren försökte jag hålla mig till samma tre övningar på gymmet. Det var kul, och enkelt, i några veckor men sen tröttnade jag rejält. Att variera och byta ut övningar hjälpte mot det.
  • Köper ny träningsutrustning. När det gäller boxningssäcken här hemma är det tack vare min sambo, som insisterade på att vi skulle ha en. Jag tyckte också det verkade roligt, men var inte riktigt lika entusiastisk som honom. Nu tycker jag att det är skitkul att köra hemma på den, och så smidigt! Bara att byta om och gå två meter och sen är jag på “gymmet” hehe.
  • Testar nya grejer. Bara ändra distanslöpning till intervall. Prova få till någon supercool yogapose som är alldeles för avancerad men ändå kul att testa. Testa ett gruppass som man inte brukar gå på (den ska jag börja med snart).
  • Släpper alla krav. Kanske det viktigaste att tänka på. Det blir lätt så. “jag ska genomföra minst tre pass i veckan” eller “jag ska träna varje dag” “jag ska gå ner si och så många kilo” “jag måste för att mina leder inte klarar av att vara still” “jag ska klara av att bänka så många kilo” osv osv. Att sätta mål kan vara roligt, bra och motiverande, men ibland tror jag att vi behöver släppa alla krav och prestigelöst ta oss till ett träningspass som är roligt och lustfyllt och det enda målet ska vara att må bra 🙂

 

 

Tack för att ni tittade hit, ha en bra kväll! Och ha kul! 🙂

 

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer