Fem tips när en dag känns skit

Hej! 
Jag tror att vi alla känner till de här dagarna. När allt känns skit och vad vi än gör kan vi inte för vårt liv förmå oss att ta oss framåt.
Kanske är det ångest, depression eller bara en helt vanlig skitdag. Vi hittar inte nycklarna. Vi klandrar oss själva för lite allt möjligt. Vi orkar inte äta. Orkar inte fixa med tvätten. Orkar ingenting alls.

Hej! 
Jag tror att vi alla känner till de här dagarna. När allt känns skit och vad vi än gör kan vi inte för vårt liv förmå oss att ta oss framåt.
Kanske är det ångest, depression eller bara en helt vanlig skitdag. Vi hittar inte nycklarna. Vi klandrar oss själva för lite allt möjligt. Vi orkar inte äta. Orkar inte fixa med tvätten. Orkar ingenting alls. Det positiva med de här dagarna, är att de oftast går över.
Här är mina tips på att vända en sådan dag;
  • Bädda sängen – det spelar ingen roll om du inte ser ditt sovrum för att du befinner dig i vardagsrummet, utan det är själva handlingen. Skitsamma om du lägger dig i sängen efteråt, du har åtminstone bäddat den och det är riktigt bra gjort. För mig brukar det oftast, men inte alltid, bli att jag börjar med att bädda sängen och så blir det någon sorts kedjereaktion, bädda sängen – plocka undan kläder – göra fint i hallen, och plötsligt har jag mer energi. 
  • Ta på dig jeans – Sådana skitdagar är det så himla skönt att komma hem och bara ta på sig mysbyxorna och ta det lugnt. Men om det är en riktig, riktig skitdag, när du inte kommit iväg – då kan det faktiskt vara skönt att ta på sig jeans. Jag vet inte hur det är för er, men för mig så känner jag mig något piggare, något friskare, av att ta på mig jeans. Andra ”uppiffande” saker tycker jag kan också ge den här effekten, tex måla naglarna, fixa ögonbrynen, ta en dusch osv. Testa du också och låt mig veta om det funkar eller inte! 
  • Ägna dig åt något du tycker om – är det något som du tycker om att göra som du inte gjort på länge och saknar? Kanske läsa, måla eller bygga någonting? Eller är det någon ny hobby som du skulle vilja testa på? Kanske bara läsa en träningstidning, skvallertidning eller något lättsamt helt enkelt? Ta reda på vad du saknar och ge dig själv tid att göra det en stund. För min egen del är det är måla, jag gör det alldeles för sällan trots att jag vet hur bra det får mig att må.       
  • Släng soporna – Också en handling likt bädda sängen som förhoppningsvis inte blir så ansträngande men ändå kanske ger dig en känsla av att du gjort något bra. Okej, allt känns skit och du orkar inte ta dig upp ur soffan på resten av dagen, men du har iallafall slängt soporna och det är bra nog! 
  • Kolla på roliga youtube klipp/lyssna på glad och hög musik – tänk hundvalpar, kattungar, folk som klantar sig, en tutorial för hur du sminkar dig på bästa sätt etc. Lättsamt och underhållande. Tänk deppig dansmusik, riviga rocklåtar eller vad som helst som gör dig glad. Om du inte orkar med youtube eller musik kan en annan variant vara att söka på roliga bilder tex ”funny meme”. En personlig favorit är dock disney klipp.. 🙂 Barnsligt? Ja. Alldeles alldeles underbart? Också ja.
Tack för att du läste och hoppas att du får nytta av något av tipsen! 🙂
Inga kommentarer

Stängt för kommentarer