Styrketräning

Hej allihop! 

 

Hej allihop! 

 

Vet ni vad jag aldrig trodde att jag skulle säga? Jag älskar styrketräning. Det är så roligt och jag är alltid (okej, nästan alltid) taggad att gå till gymmet nuförtiden. Förut hatade jag gymträning. Det var det tråkigaste jag kunde tänka mig. Jag vet inte vad det är som har ändrats, om det är miljöombytet (från ett gammalt litet ”nergånget” gym till ett nybyggt fräscht och stort) eller om det är att min medicin fungerar relativt bra och jag känner att jag vågar ta i eller om jag är inspirerad av min sambo som visat teknik så jag känner mig säker i alla övningar eller om det är av att jag ser så många andra tjejer i min ålder som lyfter vilket gör att jag inte känner mig ensam i det. En kombination av allt kanske. Men framförallt tror jag att det beror på att jag får känna mig stark. Det är en häftig känsla och från att ha varit så klen och försiktig i allt med träning tidigare är det ett sånt lyft. Det går också snabbt framåt med styrketräning i början (sen vet jag inte hur det blir för dit har jag ju inte kommit än hehe) och jag har ökat i vikter nästan varje gång eller varje vecka. Förra hösten orkade jag ingenting och nu kör jag dubbelpass på gymmet för att jag har energi och känner för det. Så roligt tycker jag det är och det trodde jag verkligen aldrig. Vi får se hur länge denna känslan håller i sig, ofta tröttnar jag rätt snabbt men detta har hållit sig hela sommaren, peppar peppar. 

 

Så om du är sugen på att börja styrketräna tycker jag absolut att du ska ge det en chans!


Mina nybörjartips som jag använt:

 

  • Läs på
  • Kolla instruktionsvideor
  • Fråga någon du känner om hjälp
  • Om du har möjlighet, gå en gyminstruktion
  • Börja med enkla basövningar (ex knäböj, hantelpress, skivstångsrodd)
  • Börja lätt, när du känner dig säker på tekniken kan du öka vikten
  • Glöm inte att värma upp 🙂 

 

 

 

Lycka till! 

 

sites/default/files/IMG_0998_0.JPG

 


Inga kommentarer

Stängt för kommentarer