Att vara trygg på gymmet

Snart är det dags för fredagsfys före fredagsmys! Det blir lugnt på gymmet, kör lätt konditionsträning och sen blir det träning för ryggen. Tycker det är svårt att gymträna “på riktigt”, känner mig vilsen bland alla maskiner och vikter.  Sen känner jag mig osäker ibland på grund av sjukdomen, rädd för om höften skulle låsa sig och jag ramlar till exempel. Nu har det slumpat sig så att det aldrig hänt på gymet och det är skönt men det är ändå en rädsla som finns där. Rädslan att göra fel med maskinerna, eller vikterna finns där också.

Snart är det dags för fredagsfys före fredagsmys! Det blir lugnt på gymmet, kör lätt konditionsträning och sen blir det träning för ryggen. Tycker det är svårt att gymträna “på riktigt”, känner mig vilsen bland alla maskiner och vikter.  Sen känner jag mig osäker ibland på grund av sjukdomen, rädd för om höften skulle låsa sig och jag ramlar till exempel. Nu har det slumpat sig så att det aldrig hänt på gymet och det är skönt men det är ändå en rädsla som finns där. Rädslan att göra fel med maskinerna, eller vikterna finns där också. Jag gick på en gyminstruktion för många år sen och kommer knappt ihåg vad som sas med resultatet att jag ändå inte känner mig “hemma” med hur alla maskiner funkar. Då blir det lätt att jag är den personen som står med mobilen i högsta hugg och inte har en aning om vad jag ska göra härnäst. Så jag hänger mest i stretchhörnan och gör hederliga armhävningar, situps och rygglyft. Man kanske borde ta hjälp av en PT.. 😛 Jag tror att jag skulle gå mycket oftare och träna bättre om jag var mer självsäker på gymmet. Och jag skulle nog framförallt tycka det var roligare! 

Vad jag gör för att känna mig trygg på gymet: 

1. Har på mig kläder som jag trivs i och tycker är bekväma.

2. Har med mig min buddhavattenflaska som är awesome för den är ekologisk och giftfri och väldigt fin 😀 

3. Sminkar mig. Ja. Sminkar mig. Jag tycker inte att man måste ha smink på sig på gymet, absolut inte, och jag tycker inte att man måste vara utan smink på gymet heller. Alla ska göra det de själva vill och känner för. Idag skulle jag känna mig mer säker med smink så då kör jag på det. 

4. Går dit ofta! (Läs: försöker gå dit ofta). Ju oftare jag går dit desto mer “hemma” kommer jag känna mig. 

5. Frågar personalen eller andra om hjälp. Jag tycker det är asjobbigt att fråga andra om hjälp. Om jag tex inte vet hur en maskin fungerar. Men sen tänker jag på hur jag själv skulle reagera om någon frågade mig om hjälp, och ärligt talat skulle jag bara tycka det var roligt och gladeligen hjälpa den personen, utan något dömande. Så försöker utgå från att alla andra på gymet också tänker så! (Har hittills aldrig hänt att jag frågat, men ska jobba på att våga göra detta!). 

6. Frågar träningsintresserade vänner/familj hur de gör och vad de gör för övningar. Kanske kan de hjälpa till med lite gymprogram eller liknande. 

7. Tar med en kompis! Om det går och de har möjlighet. Då kan man hjälpa och stötta varandra! 🙂

8. Lägger upp en plan. Om jag vet vilken övning jag ska göra på vilken maskin blir det inte det där att jag står och ser vilsen ut. Om nu inte den maskinen är upptagen precis när jag ska dit, och då står jag där och ser ut som en femåring som kommit bort från mamma på ica inte vet vad jag ska ta mig till. Då brukar jag gå till stretchhörnan.. 😛 

Allt detta och med lite bra musik eller nån bra podd i lurarna så brukar det lösa sig rätt så bra! 🙂 

Ha en bra fredag allihop 🙂 

sites/default/files/vattenflaska.jpeg

Finare vattenflaska får man leta efter 😉 

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer